ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!

Rune Sundmark
Projektledare
Kusten Runt

Kustkulturbudkavlarna 1998 i backspegeln

Den största maritima manifestation som gjorts längs den svenska kusten är
sannolikt de två samtidiga budkavlarna till Stockholm under Kulturhuvudstadsårets
sommar.

När jag kom till Holmön, längs norrrlandskusten, fick jag höra av holmsundsborna att en budkavle till sjöss - det är något exklusivt. Jag håller gärna med – budkavlar kom på modet de här åren. - före och efter- men de gick till lands. Att ordna två samtidiga till sjöss kräver sitt tråcklande och sin finess.

Kustbudkavlarna 1998 var inte bara exklusiva, de var också rent folkliga. Det var kustfolket
självt som skötte ruljansen. Tack vare hjälp från många hembygdsföreningar efter kusten och
Föreningen Allmogebåtars arbetslag samt några skutor från Segelfartygsföreningen
skapades det ett grundläggande nätverk längs kusten. – en kedja som fick fler länkar än så.

Folkligt visst , men tack vare kulturhuvudstadsåret ställde dåvarande
kulturminister MaritaUlvskog upp med medel till arrangören och initiativtagaren Luleå
Hembygdsförening som sedan fick hjälp med medel från länsstyrelsen.

Det som gav mening och allvar åt färden var de manifest som författats att läsas upp vid varje
växling. Det norra manifestet hade skrivits av folklivsförfattaren Olof Hederyd
på hexameter och det södra av författaren Göran Palm( Sverige en Vintersaga) på blankvers.
Deras ord och strofer står sig än. Politiker, högre kommuntjänstemän och kvinnor fick
som uppläsare plötsligt en plattform.

De som var med kände säkert att de upplevde något stort och viktigt – ordet budkavle har
ju inbyggt i sig att kavlen – den skall fram- hur vädret än är.

Det var första gången som kustens folk räckte varandra händerna –
från båt till båt, mellan kustbyar, kustkommuner och kustlän.

Idag skulle det måhända gå lättare att genomföra en maritim budkavle eller två med
hjälp av e-post, mobiltelefoner och andra tekniska finesser. Kanske rentav med
direktreportage dag för dag på en särskild hemsida. En ambition för en ny budkavle
borde vara att få med samtliga kustkommuner, ca 80 stycken
.Det innebär att fler kustkommuner från Hallandskusten, Skåne, Blekinge och Stockholm
ställer upp.

Så här cirkus tio efter kunde slutmålet gärna vara Stockholm och att budskapen – dvs
kustkulturinventeringarna gick till Riksdagen fram - inte bara till Regeringen.
De första budkavlarna gav inte så mycket pengar förutom att flera kommuner släppte till
lite pengar lokalt.

För att rejäla medel skall gå till kustkulturen krävs en förstudie och sedan en begäran
till riksdagen. Då är grunden lagd till en svensk kustkulturpolitik. Den saknas. Sverige ligger
25 år efter Frankrike och Norge vad gäller att göra något åt kustkulturen.


Vänliga hälsningar