|
Ännu en brigg!
Lördagen den 27 augusti 2005 en bit in på eftermiddagen, solsken och folk och ännu mera folk.
Båtar, ångbåtar, skepp, fullt vid alla kajer på Skeppsholmen. 100 år sedan, det är långt mellan gångerna, sker en sjösättning av en brigg. Mitt i Stockholm, alltså.
Ett gigantiskt skådespel, som det var förr, men nu i modern regi, med storbilds- TV och speaker,
gjorde att alla kunde alla följa händelserna. I väntan med förväntan så underhölls åskådarna av bl.a. Sven-Bertil Taube, Louise Reader, Christer Malmgren och Svante Drake.
Till att börja med så låg hon lite avvaktande en bra bit upp på land. Med en stor kaj mot vattnet, många var fundersamma hur hon skulle komma i sjön. Med god vilja och mycket arbete så schaktades det ur en lagom lutande öppning och en slipbana byggdes.
Med en ”såpad bana” och en ”släde” under henne, kunde man med hjälp av kilar lyfta ”släden"
och resan mot havet kunde börja. Kilarna såldes sedan för hundra kronor styck, slutsålt!
På havet anlände m/y ALBA II med HKH Kronprinsessan Viktoria ombord.
Innan vi fortsätter, ett par ord om m/y ALBA. Hon bärgades efter att ha legat c:a 30 år och 100 meter ner på botten i Stockholms ytterskärgård. Entusiaster och 15 000 arbetstimmar blev hon som folk igen, jag menar båt förstås. Byggåret är 1912 och sänktes av dåvarande ägare 1964 för att bli bärgad 1993. Sjösatt 2000. Hon är 18,65 m förut om man står akterut, tvärsöver behövs drygt tre rejäla kliv för att nå 3,4 meter. Fartresurser i dag räcker till 12 knop.
Tillbaka till händelserna, HKH Kronprinsessan steg iland under glada tillrop ”Länge leve
Kronprinsessan” och alla tog i för kung, nej, HKH Kronprinsessan, 3 ggr ”HURRA”
Det specialbyggda podiet intogs och ett stadigt tag om flaskan - spänningen steg tystnaden
hördes, -å, så KRASCH o KLIRR, - ditt namn skall vara ”TRE KRONOR af STOCKHOLM”
Folkets jubel följdes av ett enormt smattrande när alla ek-kilarna slogs in.
Plötsligt, precis som att nu får det vara nog med oväsendet, och så där en tio minuter före
började ”TRE KRONOR af STOCKHOLM” sin alldeles egen färd mot vattnet.
Å, de var ingen dålig start på sjölivet, med några väl tilltagna knop knep hon folkets applåder
och neg vackert som tack. Fast många fick svälja ned hjärtat ett par gånger för det såg ut som att bromslinorna inte skulle hejda hennes framfart. Åland nästa, ropade någon i publikhavet.
Lyckligt och väl förtöjdes hon vid kajen.
Dagen var inte riktigt slut än, för mången återstod supén på Moderna Museet Den var mycket god. Här togs också tillfället i akt att dela ut förtjänstmedaljer till folk som varit sysselsatta med projektet Stockholmsbriggen. Mätta och belåtna behövdes det motion. Den var trevlig må ni tro,
det bjöds upp till dans!
En historiskt händelserik dag har även den sitt slut, alla skildes med en förhoppning om att
få tillfälle att segla med "TRE KRONOR af STOCKHOLM." Så om ett par år kanhända att vi ses igen. Om inte annat så får vi väl följa det fortsatta arbetet med att bygga färdigt briggen!
Lite nedstänkta hälsningar från Kustguides utsände medarbetare.
Ha det, än är det sommar och öppet vatten!
Foto: Marie Engstedt/Skönblom, Milkael ”Mojje” Engstedt.
Om briggen Gladan.
Förebilden till Stockholmsbriggen; briggen Gladan sjösatt 1857 som när hon sträckte på sig
över allt nådde till 28,5 meter. Midjemåttet, om man säger så, 7,8 meter och för att flyta omkring fritt behövde hon drygt 3,2 meter vatten under sig.
Briggens färder och arbetsuppgifter varierade, lastfartyg, skeppsgossebrigg t.o.m. att hon deltog i en expedition i arktiska vatten. Efter att ha varit logementfartyg en tid avslutade hon
sin tillvaro sjunkande vid kaj. Dykare sprängde sedan skrovet.
Tursamt nog så fanns ritningar och beskrivningar bevarade. Det underlättade förstås byggandet av den nya briggen. C:a tio år, varav åtta är förbrukade, behövs för att få
henne riggad och godkänd för att ta med sig passagerare ut på böljan den blå.
2007 går Tall Ships race i Stockholm, med lite tur och mycket arbete kan hon ha vind i seglen då.
Hamnkontoret/red.
|