ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Gerda - just nu, oktober-02
45 st. Under!
Under huvuddäck, nja, innan vi helt går under, håller vi oss kvar uppe etttag.Bara det, gott folk, en ren naturupplevelse. Cirka tvåhundra kvadratmeterdäck.Hon, Briggen Gerda Gävle alltså, är faktiskt lite ljushyllt, slät, glänsandeoch vackeri hyn, jo, vi talar om däcket. Det man går på när man går ombord. Går attbeskrivas påmånga sätt, men här ska ni får höra vad skeppsbyggmästaren Henri Ollikkala iförtroende berättade för mig om hur man behandlat Gerda de senaste veckorna.

Över…
Träslaget Oregeon Pine, som däcket består av, är i sig väldigt hartsrikt.Däri skiljer det sig väsentligt från våra svenska träslag. Det gamlaklassiska med terpentin, tjära och linolja kanvi bara glömma. Nej, här vill det till lite andra medikamenter för attpreparera däcket.”Le ton hinois bioinpress” så ska det heta om smörjelsen skall bli denrätta. Varför, förstår ni säkert när ni nu får veta vad som ingår; Linolja,Ricinolja, Palmolja, Tallolja, Citronolja och Aloeolja. Två strykningar(kärleksfullt och ömt med mjuk pensel) behövdes som grundvalla. Därefter ettpar gånger per år. Det håller i ur och skur och i solsken som gråväder.Undrar, ska man ta å lägga om golvet i vardagsrummet?

KojerMellan…
På mellandäck, i den förliga salongen dit vi nu förflyttat oss, för nu är viunder däck därvi var förut, fast nu är vi förstås förut i fartyget, är inredningssnickarnai full verksamhet.Hela salongen kommer att rymma 45 st. kojer och plats för lite annat också.Några hytter kommer att inredas och ändå blir det plats över att bara varapå. Det gäller att ta vara allt.

KojnamnUnder igen…
Varje koj kommer att få namn efter fyrplatser, det blir ett bra ledmärke närman ska hitta ”hem” till kojen för att törna in. (Gå och lägga sig.) DanThunman, författare till ”Sveriges fyrplatser” har varit med och arbetatfram upplägget, varje koj får också en beskrivningöver sin fyr. Tala om upplysning! Fast det kanske behövs, - en och annanglad fyr kan ändå få problem med angöringen. Ovan där, för att återvändatill huvuddäck, i skansen kommer det också att inrymmas hytter ochkojplatser, dagcenter och det livsnödvändiga pentryt!

Mera under…
Ännu längre ned pågår arbetet med rörinstallationerna för det sinnrikalänspumpsystemet.Ett batteri om 8 st. stora kranar är nu på plats. Inga legoprylar precis,påminner mera om vad man kan få se ombord på ett mindre tankfartyg. Vi harnämnt om det här i tidigare avsnitt.Helt kort, om den imponerande anläggningen. Skrovet är indelat i 8 olikasektioner och med dubbla system vilket möjliggör länspumpningen av separataskott. Dubbel säkerhet, synd på anläggningen förstås, men vi får väl ändåutgå från att den aldrig behöver användas.

SkrovPå båtbyggarverkstaden…
”Harkskär” har blivit arbetsnamnet på båtbyggarutbildningens senasteprojekt. Egentligen så har det sin början i slutet av 1800- talet. Dåbyggdes den skötfiskebåt som kom att vara kvari Janne Nordins ägo fram till 1940. Sterbhuset skänkte då båten tillLänsmuseet i Gävleborg.Efter att ha varit exponerad en tid i museets lokaler har den nu sin fristadi deras lager.

Janne Nordin var bosatt i Harkskär, någon mil norr om Gävle, men underfiskesäsongen bodde han på en av öarna , Vitgrund, några distanser frånhemmahamnen. Fisket var i huvudsak strömmingsfiske. Förutom att det saltadesin, så var det några timmars rodd in till Fisktorget i Gävle för att säljasina fångster.Båten, 7,6 x 2 m, är byggd på vuxna spant. Köl och stäv även utförda i furu.Bordläggningen är fäst med enepinnar. All rundhult är av gran. Den riggadesmed gaffelsegel och fock.

Båtbyggarkursens elever med god hjälp av sin lärare besökte museet och ficktillåtelse till att få mäta upp båten. Med hjälp av ritningarna och förlaganpåbörjades bygget av en liknande båt. Just nu pågår arbete med inpassning avbottenstockar.Bygget av ”Harkskär” är ett gott exempel på hur vi kan förvalta vårt arv avbruksbåtar, få en liten inblick i utvecklingen av kustkulturen. Sommaren2003, drygt ett århundrade sedan förlagan byggdes, har vi nöjet att få seännu ett tillskott i småbåtsflottan vid Gerdavarvet.

Jaktkanot med segelÄnnu en sjösättning…
Kommer ni ihåg dagarna för sjösättningen av Gerda när det skämtades omJaktkanoten?Fråga var vem som skulle komma i sjön först. Snickarna med sin 4 m:s ellerGerdas 40 m:s!Lördag oktober dag 12 klockan 13 några få meter från platsen för Gerdassjösättning var det dags för grabbarna att lägga i sin skapelse. – 4 årsenare, men vad gör väl det. - Hon flyter!Efter ett år som arbetslösa och sedan på frivilligt arbete med några timmari veckan var detnaturligtvis spännande att få se henne flytande. Glädjen var stor och allaväntade ivrigt på sin tur att prova hur det kändes ombord. Seglingsmomentetblev mycket blygsamt. Vindstyrkanhade ingen styrka alls. Tur var nog det, kunskaperna om hur focken ochstoren skulle hanteras var i de närmaste obefintliga. På land fanns förståsförståsigpåare.Mer om arbetet med jaktkanoten finner du på: /Kustguide/ Reportage/Jaktkanot/

Gerdavarvet…
Föreningen Briggen Gerda har nu del som gåvor och dels genom en byggnationen egenliten småbåtsflotta. Vi har som ni säkert läst om i tidigare Gerda - just nu,för att nämna ett par av dem: den nybyggda skeppsbåten och en snarlik båt(troligen livräddningsbåt) båda riggade med sprisegel. Fler båtar av olikatyper finns och är på gång.Hör här alla sjö och båt intresserade, som har eller inte har egen båt:Vi är på gång för att bilda båtlag, seglarlag eller roddarlag eller kallatvad ni vill, i varje fallär de som är intresserade välkomna att använda och pyssla om dom.Kanhända du har fena på att segla eller absolut vill lära dig att glidaomkring i en båt.Hostade du om höst? Har herrarna hör hvilken hiskelig händelse har hänt,herr Hillbergs hustru har haft hickan, hostan hela halva hösten. Numeranärapå nästan nöjd.Jo, tänk till nu damer och herrar, ungdomar m.fl. det är nu det är dags attbörja i en mysigliten studiecirkel om båtar och segel och vatten förstås. (Glöm intehjälpmotorn, sa´ Pelle)

Kustlagen Södra Bottenhavet har också alla förutsättningar för er som villvara med i skärgårdslivet och hela dess kustkultur. Läs mer på/Projekt/ Kustlag/

Hamnkontoret
Red.

Skapad: 02-10-15©Webgraph Uppdatering