|
Kustguide
|
Sjösidan
|
Projekt/Utbildningar
|
Föreningar
|
Kustkultur
|
Sjölänkar
|
Uppdaterad:15-05-19 |
| Gerda - just nu, mars 2003. |
Blandad väderlek, ömsom ömt och ömsom kargt. Ett varvsområde består i huvudsak av naturligt väder, bar himmel och land att stå på. Klart att det finns vatten intill även om det just nu är att jämföra med krogformat. Fast med betydligt större isbitar, en del är hela, helt ända ut. En liten brytning är i varje fall att skåda. En brytning i arbetsinriktning är också på gång. Den blir mer och mer utåtriktad. Inriktningen på detaljarbeten inomhus har skapat en mängd färdigställda detaljer. Nu börjar det bli dags att flytta dem utomhus för fortsatta montagearbeten. Nästa inriktade förflyttning kan lätt förutses. I varje fall för om midskepps.Inombords värms det ända ned i hjärterötterna när man får se och känna på de olika konstfärdiga fendrar som tar form inne av sjömanaren, om det nu heter så, om den som arbetar med sjömaning. Bortsett från det så ser det här ut som fendrar. Även runda, alltså klotformiga. Dessutom, lägg märke till den prydliga frisyren. Absolut senaste modet! Var och varannan dam i TV-rutan matchar de här klotformade fendrarna. Varför det ser ut så här förklaras på annan plats på vår site. På tork hänger att ganska stadigt bygge, en märs. Den ska så där en femton meter upp i masten och blir då förbaskat bra att stå på, när man väl har tagit sig ända dit upp. En mast är två. Övergången mellan dom måste vara stadig. Då kommer plattformen till nytta, förutom stadigt smide, så blir de tu ett. Och sedan seglar stormasten lyckligt vida omkring på vattnet. Horisontalt liggande är masten imponerande, än mer knepigt ser det ut när all stagvire har hängts på. Klar underlättnad för fortsatt arbete med riggningen av briggen. Även smidet kommer på plats, allt för att underlätta montaget i det vertikala planet. Jag rår väl inte för att jag kanske inte direkt klarar ut vad alla saker heter på sjömansspråk. Men rår är färdiga så det gäller nu att rå på dom och orka få dom på plats också. Det är helt klart att den 17 maj 2003 då blir det ännu en av briggen Gerdas märkesdagar. Riggningsdagen! Välkommen, men träna nackmusklerna före, för nu gäller det att se upp föröver.För sig som är intresserad av lite tekniska data så kan vi berätta för dig att det här med master och rår mm utfört i trä kallas för rundhult. Det är en rejäl hög med virke, allt som allt hamnar vågen på åttatusentvåhundra kilon. För att inte masterna ska blåsa omkull, så är det stagade med stålvire. Tar vi nu fram tumstocken och kollar av längden så hamnar vi på 1,75 kilometer. I riggen ingår också lite andra prylar. Jungfru heter en detalj, det behövs åttioåtta stycken av den varan. Block är en annan grej och där kommer vi upp i en summa av hela tvåhundraåttioen. Lika bra att vi tar med lite om seglen som ska sitta mitt uppe i det här virrvarret av vires, tågvirke och trävirke. Om du nu är rätt bra på att stega ut, en meters steglängd, så knallar du iväg tjugofem och en halv meter rakt fram. Sätt ut lämpliga märken, trädgårdsmöbler eller vad nu har till hands. Det gäller att veta var man är, för nu ska du ändra kurs, hela nittio grader.Stega nu iväg tjugofem och en halv meter och ställ ut nästa trädgårdsstol. Upprepa manövern två gånger till så är du tillbaka till startplatsen. Sätt dig ned någonstans i ett hörn och begrunda vad du åstadkommit. Ytan som du ser är på sexhundrafemtio kvadratmeter. Jo, det är säkert, om du nu inte vinglat omkring för mycket.Segelytan på briggen kan bli så här stor när alla segel är på plats. Vill det sedan blåsa någorlunda vettigt så blir kraften att framföra briggen mer än vad motorn på 400 kw. (550hk) orkar med. Alltså: ”Blås Kajsa blås”, fast lagom förstås. För att allt ska fungera så behövs det en besättning. Det behövs uppåt 200 stycken för kommande seglatser. Redan nu i vår startar en grupp för utbildning av fartygsbefäl. Med en utbildning om tre veckor och ett trettiotal per termin kommer så kvoten av besättningsmän/kvinnor att fyllas på. Det kommer att behövas tio besättningsmän på varje resa förutom kapten, styrman och en maskinist. Jobbet som besättningsman är ideellt. Till sist så går vi på djupet. Jovisst, det är meningen att man ska kunna ta sig vatten ovan huvudet. Under kontrollerade former, så klart. Det handlar om kvalificerad utbildning av dykare. Det finns över tvåhundra yrkesdykare i Sverige som saknar kunskaper för att utföra certifierade arbeten. Utbildningen finns inte att tillgå inom svenska gränser. Nu kommer det att göra det, på Gerdavarvet i Gävle. Även fritidsdykare kommer att få möjligheter att utbilda sig. Speciellt de som har intresse av vrakdykning. – Se men inte röra, är parollen. Men också kunskaper om hur man utför dokumentation. Bra att veta om du trillar i och hittar något intressant. Glöm inte flytvästen när du är på sjön. I sjön ska man ha den på. Måste bara få med ett trevligt inslag till. Kustkulturhistoriskt i flera bemärkelser förstår ni. Stapelbädden sedan varvsepoken på Gefle varvfs tid finns fortfarande bevarad. Den är intressant att se på utvändigt. Inuti är det ännu intressantare.Här var personalutrymmen inbyggda. Nu har en renovering skett, mängder med färg och snickeriarbeten har skapat ny förutsättningar. Lokalbehovet för verksamheten vid Gerdavarvet har fått ett förnämligt tillskott. Här kommer ett antal mindre kontorsrum att tas i bruk och ett par verkligt fina sammanträdesrum är också iordningställda. Dessutom förstår ni att det fanns omklädningsrum och sanitära utrymmen tidigare. Nu uppfräschat, vad sägs om en modern SPA-anläggning? Ja, nästan i varje fall. I ett av sammanträdesrummen återfinns ett exklusivt ekbord räddat åt eftervärlden. Bordet kommer från Gävles hamnförvaltning och har alltså fungerat som underlag för en stor mängd beslut. Det har så att säga redan vana inne när det fattas beslut. Apropå kustkultur, ni har tidigare läst om ångslipspelet, Europas enda, som finns bevarat på varvsområdet. Ångpannan hade ju skattat åt förgängelsen, nu har Kustlaget Södra Bottenhavet ordnat så att en ny begagnad ångpanna står och väntar på att få komma på plats. Här finns plats för entusiaster att vara med för att köra igång spelet igen. Mer om den här historiska händelsen kommer framöver på annan plats på Kustguide. Hälsningar Hamnkontoret red. |
| Skapad: 03-03-22©Webgraph Uppdatering |