ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Reportage Föreningen Tôllar ô Seiel, Gravarne.
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!

FÖRFÖRD AV ASTA...

Det var i Kungshamn det hände, i lördags!
Lika bra att erkänna på en gång. Redan när vi närmade oss, från sjösidan, där hon låg,för vissa säger det visst "klick", men vad säger man till sjöss? Plask!Väl på kaj så kände jag den där pirrande känslan, du vet. Minnesfilmen backade snabbt,där stod jag en lång stund och bara drömde mig tillbaka. Visserligen var det trålare på ostkusten som "dunkade" fram i min film. Torskreven bärgades, likt en fotoblixt, blänkte det till när torsken kom ombord.

Varsamt tillbaka i verkligheten, hälsades jag välkommen av skeppare Per Karlsson. Han hade redan öppnat "Sippan Bu", föreningens fasta boning vid kajen i Fisketången. Efter en kort visning på kajnivå, där fanns ett komplett pentry, kom vi upp på ett högre plan. Ur föreningens rikhaltiga bibliotek plockades ett digert fotoalbum fram. I livfulla ordalag beskrevs bilderna från deras arbete med att bygga upp "bua" från grunden.

Urban Stranne, kassör, som bjudit på båttur från den inre hamnen vid "Smyghålet", Smögen, berättade om deras fina möteslokal och om den nedre delen som ofta hyrdes ut för olika festarrangemang. Idéer är det visst inte brist på i föreningen, plötsligt utbrast Urban: "Borde vi inte ha ett större fönster utåt hamnen". Per kontrade med att öppna en stor lucka i gaveln mot hamnen. Utsikt, ljus och frisk luft i en handvändning. Hur det blir med fönstret, får framtiden utvisa. En intresserad man steg fram och undrade över medlemskap i föreningen. Det visade sig att han hade skepparkompetens och stor yrkesvana. Sånt händer på en lördag i början av september i Kungshamn!

Tillbaka till bryggan, där visade grabbarna upp några "Jullar" som låg förtöjda vid deras brygga. Föreningen och i viss mån även medlemmar äger dem. Allmänheten får i relation till föreningens arbetstid och möjligheter lämna in sin "trötta jullar" för renovering. Båttypen för "Jullen" är den enda som gäller här, åtminstone för en riktig skärgårdsbo med känsla för kustkultur. Föreningens ordf. Cåre Tånge flyter förstås omkring i en egen julle. Båtarna är lättseglade och populära till kappseglingar. Något för OS?


Per hade nu gått ombord på LL 667 ASTA af Smögen, ivrig att få göra en tur med henne.Snart var vi alla församlade nere i maskinrummet. Per och Urban rörde sig vant, öppnade ventiler, smörjde packbox och hylsa. Hjälpte igång lubricatorerna med en och annan "sup" av maskinolja. Förvärmning till motorn slogs på. Koll av tryckluft för starten. Vänta några sekunder till, också start! - Asta var lite blyg idag så Per fick hjälpa till lite med bränslepumpen. Jo, du, jag hörde vad du tänkte: "Har dom inte ställt balanshjulet i läge för start". Har man varit med om att en tändkulemotor slår igång baklänges, glömmer man inte! Har själv stått och sparkat igång, visserligen mindre motorer. Man kan bjudas på en bra luftfärd.


Ljuvlig musik spreds över hela Kungshamn! Dunket från en fiskebåt! Avsevärt mer njutbart än dagens dunka dunka. Förtöjningarna lossades i rätt ordning. Alltså man tar hjälp av en förtöjning och motor, för att gå ut från kaj. ASTA saluterades livligt av övriga båtar som vi mötte på väg ut mot havet. Med kobbar och skär som omramning och med en öppen horisont fanns Hållö fyr om styrbord.Fyrvaktmästarna har fått landpermis för gott. Några av byggnaderna använts numera som semesterhem för personal tillhörande Sjöfartsverket. Föreningen Utpost Hållö disponerar också några byggnader på ön.

Andra arbetsuppgifter väntade på land, - så skepparen gjorde en halvböj och stäven pekade nu in mot Gravarne. Urban pratade och pekade, sekonderad av Per; "Om styrbord har vi en engelsk trålare, nu lite ombyggd av sin svenske redareŠ- om babord ser du bostäder, inte dåligt med egen bryggplats vid altan!" Jag försäkrar er som nu är på väg till Smögen / Kungshamn / Fisketången för att förföras av ASTA: En enastående personal / besättning, - undrar om de också är utbildade guider.


På väg tillbaka till Fisketången så gavs det tid till att se vad som fanns ombord. Under däck fram i fören hittar du helt bevarat utrymme med kojplatser. Mer midskepps har ett trivsamt rum skapats. ASTA går som du förstår ut på turer av olika slag. Du bestämmer hur och var och när! Dörja makrill i Skagerak, koka havskräftor ombord, "slappa" en tur i skärgården, ta vad du vill! Grabbarna fixar det!

Anlöper Fisketången och lägger till vid kajplatsen som ASTA använder under seglationssäsongen. Vintertid kan du se henne ute på Smögen.

Kustguide.net bugar djupt och tackar för en oförglömlig upplevelse på den västra kusten.

LL 667 ASTA af Smögen - faktaruta:
- Längd över allt Löa = 48 fot. (Kallas vanligtvis för 50 - fotare) Bredd 19fot.
- Djupgående = 9 fot vid full bunkring. (2.400 liter,C.a 2 ton)
- Depl.50 ton, varav lasten kan vara 13 ton.
- 1944 års modell av en Skandiamotor = 2 x 65 Hk. (motsvarar en 400 hkdieselmotor)
- Byggår 1916 på Ringen Varv, Marstrand. Byggd på enepinnad ek på furuspant. Minns jag rätt är tillverkningsnummer 985 inhugget.
- Kom till Smögen 1937 där hon fiskade med sillvadfiske, garnfiske ochtrålning.
1980 avslutades det yrkesverksamma fisket. Sedan 1981 tillhör hon föreningen Tôllar Ô Seiel, där hon blir ompysslad.


Asta, en blivande filmstjärna?
Ett mail kom från Cåre Tånge, ordf, Tôllar ô Seil, där han berättar för ossom spännande saker. I början av september var Asta verkligen uppe i smöret, ska man säga.Ett tyskt företag hade chartrat henne för filminspelning vid Stora Korn.Reklamfilm, mer säger vi inte här.

Klart är att hon framöver blir välkänd runt om i Europa. Precis vad jagtänkte, ASTA har charm och kan förföra.Till vardags så stävar hon vidare i Bohusländska skärgården,museifiskefartyg som hon är, så är det främst dörjning av makrill somgäller. Ha't Pent, sa' Cåre!
Vi instämmer.


Utfärden till kusten väst hade också en öppen inbjudan till Bassholmen och Föreningen Allmogebåtars hemvist. Det var höststädning och båtupptagning där på lördagen.Gjorde ett försök att nå dem på söndagens eftermiddag. Det var för långt att simma över, nåväl nu hittar jag dit. Naturvårdområdesvärden Vester gav oss en god historisk beskrivning över områden och Bassholmen.

Jo, vi hade turen att hitta björnbär som vi smakade på. Veckan före hade vi varit ute i Upplands norra skärgård och plockat strandhallon. Dom är lika i formen som hallon och har en blå färg med en mörkröd bärsaft. Smaken påminner om havtornets doft och Östersjöns behagliga sälta! Strandhallon, måste ha varit vikingarnas "Gudadryck", motsvarande romarnas druvor.

Innan vi besökte Bassholmen så gav vi "Havets Hus" i Lysekil ett par timmar.Intressant och lärorikt. Nordens Ark borde ha en spårvagslinje! Brygghusets dagens rätt blev vår lunch. Kokt torsk med tillbehör, sallad, smör o bröd och kaffe; 75 spänn. Kan väl vara OK, men 15 spänn för ett glas vatten till maten! Bristvara i Bohuslän? Såg i "Havets Hus" att en procent av jordens vatten var dricksvatten. Det kan vara förklaringen.

Ostkust eller västkust så är det intressant att se och få ta del av vår kustkultur och dess skiftningar längs kusterna. Hur det än är, så gäller det att skapa en levande skärgård och kust om vi skall få ha kvar vår kustkultur. Öppna Skärgårdar är lika värdefullt som öppna landskap!

Kustguide har alltsedan Kustbudkavlen ­98 arbetat med att redovisa allt om den. Vi har aktivt medverkat till att Kulturdepartementet och Regeringen nu har accepterat kustkultur som ett begrepp. Mer om det här återfinner du på vår site under rubrilen: Kustkultur.Du kan aktivt hjälpa till med att skapa ett nätverk runt Sveriges kust här på www.kustguide.net Västkustbor, inte minst i norra Bohuslän, är idag väl förtrogna med Norges "Forbundet Kysten".När kan det finns det motsvarande organisation i Sverige?

Har du uppmärksammat dina möjligheter här på vår kustportalsite?Du kan medverka bl.a. som gästskribent! Skapa en egen lokalredaktion i ditt område!Vi har programvara som ger dig möjlighet att direkt från din webläsare lägga ut / ta bort / ändra text på nätet inom ramen för vår site. Tipsa dina kompisar om Kustguide, skriv in till oss! Sätt din ort i centrum för Kustkultur!

Höst-solvarma Hälsningar till Er alla!
Kustguide / Hamnkontoret
Red.


Skapad:00-09-07©Webgraph Uppdatering