ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Sjögårdskonventet den 25 maj på Vasamuseet
Carl_sjogard-konvent-07-05-25.html_sjogardomr.jpg
Området Sjögård i Stockholm. Se också www.sjogard.se/omrade.htm
Stockholms Sjögård håller ett konvent kring frågan om Sjögården som en del av Nationalstadsparken den 25 maj.

Detta är en stor fråga för Stockholmsregionen och en profilfråga för hela Östersjöregionen. Nationalstadsparken och Sjögården är ett av landets mest attraktiva områden med flera miljoner besökare varje år. Sjögården har också blivit en viktig symbol för Stockholms kulturhistoria och Stockholms profil som Sjöfartsstad.

Sjögårdens konvent är ett första steg i att få alla inblandade aktörer att föra ett konstruktivt samtal på ”horisontell nivå” för att undvika frimärkslösningar och intressekonflikter. Den utveckling vi nu ser kan sluta i allt från ett lysande resultat till en kulturell katastrof mycket beroende på respekten för skyddet av Nationalstadsparken och de olika aktörernas förmåga att samarbeta.

Det pågår många aktiviteter inom Sjögården som ur ett medialt perspektiv har ett stort allmänintresse - utvecklingen av Skepps- och Kastellholmen med maritima aktiviteter kring Briggen Tre kronor af Stockholm och Skeppsholmsgården – ett träbåtsvarv på Nya Djurgårdsvarvets område – utvecklingen av en levande maritim industrimiljö på Varvsön Beckholmen. Det är modigt att inte falla för frestelsen att fylla dessa områden med skyskrapor och glaspalats men det är nog också därför Stockholm har en speciell plats på världskartan.

Har vi lärt oss vår läxa?

Mer information och bakgrund finns på www.sjogarde.se


Kommentera!
07-08-28
Kort sammanfattning av Stockholms Sjögårds konvent den 25 maj 2007.

Det vore fel att beteckna Sjögårdens konvent som något annat än en succé. Lilla hörsalen på Vasamuseet var fylld av åhörare med regeringens representant i form av Landshövdingen i spetsen. Det betyder att ca 60 åhörare som i stort representerade de olika intresseområdena hade tagit sig till konventet. På tjänstemannanivå var kulturdepartementet representerat och en och annan kanal till de övriga departement som berörs – då främst Finansen – var säkert etablerad.

Tyvärr hade ingen beslutsfattare bland ansvariga politiker dristat sig att ta sig till konventet men vi förstår att denna fråga i sin helhet är svår och känslig – speciellt för en färsk regering. Våra möten och samtal med ansvariga politiker och tjänstemän inför konventet visar dock att frågan har en stor dignitet och att många motverkande viljor råder.

Konventets kärnfråga var Nationalstadsparken och de gemensamma visioner vi kan finna för den maritima utveckling inom Nationalstadsparken och då specifikt Sjögården. En enkel sammanfattning skulle vara att det finns en övergripande gemensam syn som dock i de olika aktörernas agerande i vardagen och verkligheten visar på sprickor och meningsskiljaktigheter. Detta beror till största delen på olika uppdrag av ansvarigt departement eller myndighet och kanske bristande samordning mellan myndigheter?

Konventets syfte var också att framlägga de olika aktörernas syn på sitt uppdrag och hur detta kan kopplas till Nationalstadsparken med dess Sjögård.

Gustaf Taube från Sjögården öppnade konventet och berättade om Skeppsholmen i nära tid genom en berättelse från en av de unga flickor som bodde på holmen under 60-talet. Robert Olsson, Överintendent för SMM, hälsade välkommen till Vasamuseet och gav oss den senaste informationen om museernas utveckling och planer. I slutet av konventet redovisade även Martin Carlstein läget kring en flytt av Sjöhistoriska museet till Alkärret. Ronald Bergman från Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm inflikade på ett tydligt sätt att en viktig förutsättning för en flytt av Sjöhistoriska museet är att de nya lokalerna innebär bättre förutsättningar för verksamheten.

Konventets Moderator Henrik Ekman presenterade talarna som föredrog de olika aktörernas uppdrag och syn på Sjögården.

Pernilla Nordström framlade Länsstyrelsens förslag till framtidens Nationalstadspark. Förslaget är resultatet av ett regeringsuppdrag. Vidare så talade Pernilla om arbetet med att skapa en varumärkesplattform och en samlande identitet för Nationalstadsparken. Länsstyrelsen är i sin vision och handlingsplan positiv till Sjögårdens utveckling mot ett maritimt centrum inom Nationalstadsparken.

Arne Fredlund från Stockholms stad talade om stadens översiktsplan för Nationalstadsparken. Stockholms stad är den myndighet som har planmonopol för området vilket tycktes vara en fråga som väcker känslor hos främst Statens Fastighetsverk.

Ulf Tomner och Anna Westman från Statens Fastighetsverk redovisade Fastighetsverkets förvaltningsplan för Skepps- och Kastellholmen. Man visade också planer på att skapa en aktiv maritim verksamhet vid Södra Brobänken Fastighetsverket tycktes inte vara riktigt övertygade om att kajer, byggnader nära kaj och vatten i första hand ska reserveras för maritima verksamheter så som Sjögården framfört i sin målsättning. Det bottnar säkert i tolkningen av SFV uppdrag och kommer med all sannolikhet att bli en fråga för politiker på Finansdepartementet. I samband med diskussionen efter föredragningen kom även frågan om hyressättning upp. Det är en svår fråga som i dag innebär ”rundgång” i ekonomin. Betalsvaga verksamheter måste söka stöd hos andra statliga eller kommunala myndigheter. Frågan kommer säkert att diskuteras och är mycket nära förestående med de hyreshöjningar som Skeppsholmsgården kommer att drabbas av. Här måste finnas utrymme för samtal och överenskommelser mellan parterna på en horisontell nivå. Detta har också uttryckts tydligt i SFV sammanfattning av Förvatningsplanen.

Gunnar Haeger från Kungliga Djurgårdens Förvaltning gav en livfull beskrivning av utvecklingen vid Djurgårdsvarvet och Beckholmen. Gunnar Haeger gav uttryck för en något annorlunda syn på tillvaron än Stockholms Stad och Statens Fastighetsverk. Här finns tveklöst utrymme för klarläggande och fruktsamma diskussioner vid ett runt bord. Djurgårdsförvaltningen syntes ha betydligt större möjligheter att snabbt komma till beslut i olika frågor som rör den maritima kulturen.

Henrik Cars från Stockholms Hamnar gav hamnens syn över exploateringstrycket på Stockholms kajer. Henrik visade på ett tydligt sätt att även dagens Stockholm är en sjöfartsstad som dessutom växer. Kryssningstrafiken har ökat och arbetet med att göra Stockholm till en hamn där man byter passagerare kan ge besöksnäringen ytterligare ett tillskott. Hamnens syn på utvecklingen av Stockholms Frihamn är en helt annan än det man kan läsa i planer och idéer från Stockholms Finans- och Kulturborgarråd – hur ser de politiska besluten ut?

Konventet slutade med en frågestund där mycket av fokusen riktades mot hyressättningen på Skepps- och Kastellholmen men även fortsättningen och utvecklingen av de horisontella samtal som Stockholms Sjögård vill få till stånd. Tanken är att vi ska skapa en gemensam vision för att utveckla och bevara den viktiga del av Nationalstadsparken som vattenrummet och dess maritima verksamheter och kulturarv utgör.

Henrik Ekman som på ett utmärkt sätt fungerat som moderator och frågeställare tackade deltagarna och Gustaf Taube inbjöd till samtal och ett nytt konvent. Sjögårdens styrelse kommer att planera detta vid styrelsemöte i september.