ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Holmström Båtbyggare, Hållnäs.
BåtbyggeNordupplandskusten räknas till en relativt ung bebyggelse. Den låga kustenstillväxt ur havet rymmer en intressant utveckling. Geografiskt sett finnshär bergarter och veckbildningar som är sällsynta. Den kalkrika marken gernäring åt en mängd olika orkidéer. Den långgrunda kusten och det öppna havetbildar en svårnavigerad kombination. Ändå har här vuxit fram enförutsättning för fiske i såväl den inre skärgården som havs. Hundratalsmeter av stenmurar vittnar om ett idogt arbete för att odla upp den kargamarken.

Strömmingsfisket har i alla tider varit det huvudsakliga. Fiskelägen finnslängs hela kusten. Uppemot ett trettiotal båtar i en fiskehamn med två tilltre mans besättning har i dag reducerats till en handfull fiskare för helanordupplandskusten. Skötfisket som bedrevs, krävde rejäla båtar för attklara av sjöförhållandena, men de skulle också vara ändamålsenliga att kunnaarbeta i. Bomullsskötarna tog mycket plats och våta med strömming vägde detflera ton. Med den erfarenheten kom skötfiskebåtarna att utformas så att deskulle kunna seglas och ros. För att kunna sälja sin fångst var Gävle men även Östhammar och Norrtälje de hamnar som besöktes. Sedermerakom motorerna till hjälp och lite annorlunda krav på båtbyggen.

VerkstadDet fanns flera som byggde sin egen båt med hjälp av skickliga båtbyggare.En båttyp som rönt uppskattning tillverkades av Napoleon Holmström,Klungsten, Hållnäs. Kring sekelskiftet 1900 kom en ålänning att bosätta sigi trakten. Hans kunskaper kom att medverka till att ett båtbyggeri startadesav Napoleon. Några av hans söner lärde sig yrket och kom att driva båtvarvetvidare. Åldern har nu tagit ut sin rätt och endast mindre arbeten utförs ilokalerna.

VrängerFör en tid sedan bjöds jag tillfälle att besöka en av sönerna, EdvinHolmström, Klungsten.Edvin visade sig vara en trevlig bekantskap som på ett charmant sättberättade om båtbyggnation och om verkstaden. Verkstaden är helt intakt ochalla handverktyg är väl bevarade. T.o.m. lagerlokalen innehåller råmaterialför ännu en stor båt.

Början till en bra båt står att finna ute i skogen! Här gällde det attvara ”träsynt”, d.v.s. att kunna se hur ett träd vuxit och vad det kananvändas till. De ”Holmströmska” båtarna har alla vränger som sågats ochhuggits fram ur trädets naturliga former. Vränger, kan lite skämtsamt sägasvara båtens ”revben”. De självvuxna vrängerna ger styrka och hållfasthet.

HyvelEn annan detalj som förekom i båtbygget var utformningen av de två förstaborden, alltså de som är närmast kölen och stäven. Metoden gjorde att de kom att kallas för ”vindbåtar”. Ja, det har inte med vind som blåser att göra, utan får meranses vara ett annat ord för skev. De första borden är lite speciellt skeva(vridna) och höggs ut ur virke med naturligt vriden fiberriktning, så kallade vindor. Även kölen till båten höggs fram ur enstock.

På samma sätt som snickaren för timmerhus har olika yxor, så harbåtbyggaren sina speciella yxor för att få fram önskade former. Tekniken meds.k. vindbåtar har numera upphört, vill du se hur de utformats så kan dubesöka Hållnäs hembygdsmuseum.

En väl skött träbåt kan uppnå en ålder av uppemot 50 – 60 år. Lägger mansedan till de egenskaper som ett träskrov kan erbjuda undrar man över varfördet inte byggs fler av dem i dag. En skrovform som vuxit fram genomgenerationer av fiskare, en båt med rätt balans som kan ”vaka” i sjön, kunskapen håller på att gå förlorad! Glädjande nog så finns det båtbyggarkurser ochintresserade människor, så lite hopp finns det. Intresset för vår kustkulturväxer sig allt starkare! Sista bilden visar en halvmodell av en "Holmströmmare".

Halvmodell/red.
Svart/vitt foto: Carl-Åke Eriksson,
övriga foton: Wilbur Andersson

Skapad: 03-02-22©Webgraph Uppdatering