|
Kustguide
|
Sjösidan
|
Projekt/Utbildningar
|
Föreningar
|
Kustkultur
|
Sjölänkar
|
Uppdaterad:15-05-19 |
Seden bjuder att någon ur redarfamiljen är gudmor. Föreningen Briggen Gerda som är ägare, valde att låta lotten avgöra vilken flicka i 9 -10 års åldern bland föreningens medlemmar som skulle utses som gudmor. Lotten föll på Michaela Söderlund. Det stora intresset för Gerdaprojektet har resulterat i att allt fler med anknytning till "gamla Gerda" hör av sig. Det smått otroliga inträffar när man får veta om Annsofie Romare. Hon är nämligen barn i femte generationen efter Gerdas förste skeppare Johan Thorbjörnsson. Annsofie (folkdräkt)assisterade vid sjösättningen. Lite fakta om projektet Gerda och sjösättningen Långväga gäster: Seglandes från England kom "Atalante", skeppare Pat Fowler. Gäster ombord,influgna till sjösättningen var Kay Hardes, Danmark, Janet Hardes, USA och Lee New, England. Musik: Bomhus Manskör, Looking Back band, Furuviks ungdomsorkester. Flygvapnetsmusikkår, Operasångare Bengt Rundgren, Gävle. Lite historia: Briggen Gerda byggdes år 1868 på O A Brodins varv i Gävle.Det är 130 år sedan sista träskeppet byggdes i Gävle. Ägare och siste skeppare Pehr Olsson, Pataholm, gjorde sista resan upp tillGävle år 1936.Karin Jonsson, dotter till Pehr, och hennes son Sten-Olof Jonsson,Slakmörestrand startade en stödgrupp i Pataholm för Gerdaprojektet. De har varit till stor hjälp med anskaffandet av storvuxna ekar och lärkträd. Sten-Olof har tillsammans med lokalt bryggeri låtit framställa ett starköl samt ett bordsvatten: "Slagvatten".Inte nog med det, även en speciell korv tillverkas också. Nuvarande Gerda: Drivande krafter inom projektet är Åke Åberg, Lars Södergren och Henri Ollikkala. Christina Blomberg är deras "allt i allo" d.v.s. kvinnan bakom allt! Skeppsbyggare Egil Bergström, som hjälpte till i projektstarten, har sysslatmed skeppsbyggeri i 25 år. Han restauerade skonaren Linnea, vrakförklarad 1985, nu seglar hon i Västervik. Segelmakaren Jan koch, Svendborg i Danmark, hjälpte till med starten avsegelsömnaden i Söderhamn. 15 segel, - 625 kvadratmeter! Jovisst, dom är färdiga! Gerdas varv har själva tillverkat alla block, -380 st. Vattenlinjens längd är 33 meter. Lägger vi till bogsprötet blir det några centimeter kortare än 50 meter. Går du tvärs över Gerda-Gefle så är det 8,2 meter. Vill du se henne lägga till vid kajen med last, behövs det mer är 3.6 meters djup. Innan hon kom till kajen kan hon ha gjort en 12 knop för segel eller c:a 8 för motor. Det gör hon med hjälp av en marindiesel på 550 Hkr. För att hon ska gå stadigt läggs det i en ballast på en 180 ton.Hela Gerda-Gefle i sjön betyder att 350 ton vatten flyttar på sig. Kallasför deplacement. Tittar du uppåt så är det 30 meter innan stormasten tar slut. Sjöfartsverket är med och kollar bygget. Så småningom kommer klassningen att ske. Gerda-Gefle kommer att ta passagerare. Uppåt ett 80-tal får plats och att det kommer att bjudas en förstklassig komfort kan ni vara övertygade om. Däcksplankorna av Oregeon Pine inporteras från Amerika, och du kan få "köpa in" en eller flera plankor. Ditt namn blir historiskt! Besök hemsidan: www.briggengerda.com Starta om --> |
| Skapad:00-07-11©Webgraph Uppdatering |