ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Briggen Gerda-projektet på fel kurs!

Gerda med sydlig kurs, sommaren 2005
Pille Repmakar’n:
Som riggmästare och tidigare Gävlebo har jag med stort intresse följt projektet ända sedan starten. Under alla år har jag också varit sponsor och medlem, och ofta även fungerat som rådgivare.

Från den horisonten ser jag det som naturligt att Briggen Gerda-projektet är någonting som sätter en signatur åt Gävle som gammal sjöstad och blir en av stadens stora stoltheter, men som också blir ett av få fästen i landet för bevarande av en månghundraårig träfartygskultur. Kunskaperna och traditionerna att bygga, sköta och segla träfartyg håller på att försvinna i vårt land, och därför har Gerda-projektet även ett nationellt intresse som kunskaps- och kulturbevarare på detta område.

Och i den rollen är det nödvändigt att projektet alltigenom är sjömässigt och präglat av kvalitet och kompetens. Självklart behövs detta också för att projektet ska bli uthålligt och fortleva under lång tid, för att det ska ha hög trovärdighet och kännas värt att stödja från sponsorer och andra finansiärer samt dessutom göra många Gävlebor hågade att bli medlemmar/besökare/passagerare och generera intäkter till projektet.

Under åren som Gerda-bygget pågått har projektet också i allt väsentligt haft dessa kvalitéer, och har av branschfolk följts med stort intresse och respekt. Och den färdiga briggen är ju en skönhet som alla skeppsbyggarna kan vara stolta över.
Men... tyvärr har under det sista året inträffat en hel del saker som jag anser vara allvarliga felmanövrer, och som inger oro över vart projektet är på väg. Här är några exempel:

Sparkandet av förre platschefen Åke Åberg, som varit projektets verklige eldsjäl, var olycklig och kan komma att kosta föreningen en dyr uppgörelse... och blir inte mindre skadlig av att det visar på att det förkommer en osund atmosfär i organisationen.

Grundstötningen i somras var i sig pinsam, men Sjöfartsverkets haverirapport är det verkligt allvarliga för projektet med påpekanden om brister i säkerhet och förande av loggbok och passagerarlistor samt skarp kritik mot föreningens sätt att hantera den efterföljande sjöförklaringen.
http://www.sjofartsverket.se/upload/Listade-dokument/Haverirapporter/Gerda%20Gefle.pdf

Slipen. Att lägga en stor del av föreningens krafter och resurser på att bygga ut en slip är enligt min mening en felsatsning. Det är en investering som kommer att sluka stora summor innan den är färdig. För en bråkdel av kostnaden kan Gerda i stället gå ner till Stockholm och tas in i torr-docka, vilket dessutom är mer skonsamt för skrovet än en aldrig så väl utbyggd slip. Som sponsor känns det också mindre lockande att satsa pengar i en slip, och man kan tycka att det borde vara en kommunens angelägenhet att anlägga en större slip om nu en sådan överhuvudtaget ska komma till.
Nej föreningens alla krafter och resurser bör inriktas på att få briggen Gerda i fullt färdigt skick snarast möjligt så att hon kan användas i inkomstbringande verksamhet samt på att återuppta och fullfölja bygget av haxen Anna för att vidmakthålla båtbyggerikunnandet och –kulturen.

Att en ny platschef anställs som inte har några som helst kunskaper, erfarenheter och kontakter relaterade till det marina området väcker en del förvåning och farhågor. Dessa blir inte mindre av att föreningen, när personalstyrkan måste dras ner från 10 till 5, väljer att säga upp den som omvittnat kompetent ansvarat för byggandet av Gerda och har kunskaper om varje detalj i fartyget självklart värdefulla även för fortsatt underhåll och skeppsbyggande. Det sänder fel signaler, och inger farhågor att projektets sjömässighet och trovärdighet håller på att urholkas.

Allt det här säger mig att Briggen Gerda-projektet är på fel kurs, och inför det nya året har jag tre önskningar:

  • att projektet odiskutabelt inriktas på att bygga, sköta och segla träfartyg... och göra det på ett kompetent och sjömässigt sätt
  • att projektet bemannas med funktionärer med kunskaper och erfarenheter som har att göra med denna huvudinriktning
  • att organisationen vädras igenom och får en sundare atmosfär.



Stockholm december 2006
Sven-Erik Andersson /
Pille Repmakar’n, riggmästare



Lite kort om "Pille Repmakare" i ett annat sammanhang finns att läsa på Kustguide här!
/red.


Kommentera!