ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Gerda Just nu, september 2003
Dags för lite Gerdaglimtar, det var ett tag sedan förstås, men visst tittar vi till Gerda lite då och då!

besokare.jpgEfter en första frostnatt, så möts vi av en strålande höstsol, högt i tak och en härlig utsikt. Gerdavarvet, platsen där den ena dagen inte är den andra lik. – Det stora virkesupplaget har försvunnit! Det mesta till att bygga ett fartyg och det som blev ”över” har lagts på förråd. Oss emellan, det finns planer på ytterliggare bygge. Vad det blir, får ni veta senare!

Resultatet av städningsarbetet blev en stor och välbehövlig parkeringsplats. Dels för de anställda men också för alla besökande. – Häromdagen kom en ”turistbuss” från Västerås. Det var F 1:s Kamratförening som valt att se på briggen Gerda. Bara minuterna efteråt rullar ännu en buss in.Allt fler söker sig till Gävle för att så se och uppleva arbetet med att bygga ett segelfartyg som det såg ut förr i tiden.

dackshus.jpgOm briggen Gerda…
Ombord pågår arbeten i alla ”hörn”, allt ifrån iordningsställande av reling, basting, nagelbänk ned i maskinrummet. Däckshusen är på plats, men mer om dom senare. Maskinrummet är något helt nytt för briggen. För att en modern nybyggd brigg ska få godkänt av Sjöfartsverket så måste det finnas motoriserad framdrivning.

Av brandtekniska skäl så är maskinrummets väggar isolerade med ett slags kassetter. Det här förstår ni är ganska fiffigt ordnat. Kassetterna av plåt är fyllda med stenull och demonterbara. Finessen sitter i att man då kan inspektera skrovets insida.

Fartygsinspektionen, igen, dom är med överallt!

maskinrumsdorr.jpgSläckningsutrustningen för maskinrummet är ett vattenbaserat högtryckssystem (100 bar) som bildar en vattendimma som ”tar bort” syret. För motorerna finns ett separat system med skumbildare som media. Hela maskinrummet kan tillslutas med hjälp av branddörrar.

Maskinisten har en alldeles egen gedigen entrédörr! Staff only.

Lunch ombord…
Apropå det här med besökare, måste bara få tid att berätta för dig vad som hände i början av september.

Vid lunchtid så lotsades en stor buss in på kajen intill briggen Gerda. Passagerare var deltagare från det då pågående Nationella Kustkulturseminariet i Gävle. Lunch ombord!

Dessutom pågick också den traditionella Kustkulturdagen. Dagen till ära så blev Gerdavarvet platsen i år.

Mer om de här begivenheterna kommer på annan plats på Kustguide.

tjurko_pa_slip.jpgFartyg på torra land…
Jojomensan, helt sant! Nu kan man faktiskt lösa ToR på varvets kortaste räls för spårbunden trafik.

En f.d. minsvepare, ~ 250 ton, blev först upp på den nybyggda slipen. Sjösatt, blir hon 2:a. Gerda var först med en enkel resa. Tjurkö, heter hon fortfarande fastän hon numera är civilägd. Hennes senaste arbetsuppgifter var att fungera som basfartyg för dykare. Nuvarande ägare rustar nu upp henne. Sliptagning för bottenrengöring och bottenmålning, men också för fartygsinspektion.

Tjurkö, blir både först och sist på slipen i år. Vissa modifieringsarbeten på slipvagnarna skall ske under vinterhalvåret. Ett hett tips till dig som vill se din skuta underifrån 2004, det är förköp som gäller, så boka in dig nu!

Hälsningar/ Hamnkontoret

red.

Roddare
Skapad:03-10-01©Webgraph Uppdatering