|
Kustguide
|
Sjösidan
|
Projekt/Utbildningar
|
Föreningar
|
Kustkultur
|
Sjölänkar
|
Uppdaterad:15-05-19 |
| Gerda Just nu, september 2003 |
Dags för lite Gerdaglimtar, det var ett tag sedan förstås, men visst tittar vi till Gerda lite då och då! Efter en första frostnatt, så möts vi av en strålande höstsol, högt i tak och en härlig utsikt. Gerdavarvet, platsen där den ena dagen inte är den andra lik. – Det stora virkesupplaget har försvunnit! Det mesta till att bygga ett fartyg och det som blev ”över” har lagts på förråd. Oss emellan, det finns planer på ytterliggare bygge. Vad det blir, får ni veta senare!Resultatet av städningsarbetet blev en stor och välbehövlig parkeringsplats. Dels för de anställda men också för alla besökande. – Häromdagen kom en ”turistbuss” från Västerås. Det var F 1:s Kamratförening som valt att se på briggen Gerda. Bara minuterna efteråt rullar ännu en buss in.Allt fler söker sig till Gävle för att så se och uppleva arbetet med att bygga ett segelfartyg som det såg ut förr i tiden. Om briggen Gerda…Ombord pågår arbeten i alla ”hörn”, allt ifrån iordningsställande av reling, basting, nagelbänk ned i maskinrummet. Däckshusen är på plats, men mer om dom senare. Maskinrummet är något helt nytt för briggen. För att en modern nybyggd brigg ska få godkänt av Sjöfartsverket så måste det finnas motoriserad framdrivning. Av brandtekniska skäl så är maskinrummets väggar isolerade med ett slags kassetter. Det här förstår ni är ganska fiffigt ordnat. Kassetterna av plåt är fyllda med stenull och demonterbara. Finessen sitter i att man då kan inspektera skrovets insida. Fartygsinspektionen, igen, dom är med överallt! Släckningsutrustningen för maskinrummet är ett vattenbaserat högtryckssystem (100 bar) som bildar en vattendimma som ”tar bort” syret. För motorerna finns ett separat system med skumbildare som media. Hela maskinrummet kan tillslutas med hjälp av branddörrar.Maskinisten har en alldeles egen gedigen entrédörr! Staff only. Lunch ombord… Apropå det här med besökare, måste bara få tid att berätta för dig vad som hände i början av september. Vid lunchtid så lotsades en stor buss in på kajen intill briggen Gerda. Passagerare var deltagare från det då pågående Nationella Kustkulturseminariet i Gävle. Lunch ombord! Dessutom pågick också den traditionella Kustkulturdagen. Dagen till ära så blev Gerdavarvet platsen i år. Mer om de här begivenheterna kommer på annan plats på Kustguide. Fartyg på torra land…Jojomensan, helt sant! Nu kan man faktiskt lösa ToR på varvets kortaste räls för spårbunden trafik. En f.d. minsvepare, ~ 250 ton, blev först upp på den nybyggda slipen. Sjösatt, blir hon 2:a. Gerda var först med en enkel resa. Tjurkö, heter hon fortfarande fastän hon numera är civilägd. Hennes senaste arbetsuppgifter var att fungera som basfartyg för dykare. Nuvarande ägare rustar nu upp henne. Sliptagning för bottenrengöring och bottenmålning, men också för fartygsinspektion. Tjurkö, blir både först och sist på slipen i år. Vissa modifieringsarbeten på slipvagnarna skall ske under vinterhalvåret. Ett hett tips till dig som vill se din skuta underifrån 2004, det är förköp som gäller, så boka in dig nu! Hälsningar/ Hamnkontoret red. |
![]()
Skapad:03-10-01©Webgraph Uppdatering