ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Orkan på Västkusten 05-01-08
Det var länge sedan vi hade en så rejäl storm på Bohus-Björkö. Folk man pratar med jämförde denna år 2005s första vinterstorm med höststormen 1969.

pontonbryggan_1604.jpgDå liksom nu var vattenståndet över 1,5 meter högre än normalt. Dettainnebar att bryggor låg under vatten och att upplagda båtar var i fara attåter sjösättas. Detta var givetvis inte så lämpligt med ekor och jollar som låg upp och ned. Vinden gjorde dock tappra försök att vända några meneffekten blev att några blåste i väg, ett par ända uppåt femtio meter.Vid platsen för uppläggningen av större båtar malde havet påstrandskoningen och svämade till slut över hela området, men bara någotenstaka båtskjul kantrade.

Värre gick det för Skeppshandelns ena flaggstång, den bröts av en meteröver mark. Två andra flaggstänger på ön rönte samma öde.Björkö Is & Marin hade sina fiskelådor staplade i ett mindre skjul. Dettavar förankrat med flera stora 250 kg vikter. Det här var en baggis för denstarka vinden. Väggarna blåste i väg och fiskelådorna följde efter.Lika dant gick det för flera tegeltak. Det låg krossade tegelpannor litehär och där.

ferjan_1603.jpgIngen vet säkert hur mycket det blåste under kvällen men på närbelägna ön Hyppeln hade en man uppmätt 44,7 m/sek som max.Fiskebåtarna vid kajen utanför Ishuset låg lungt och tryggt men det varmärkligt att se hur högt de var över kajkanten. Vid den gamla ångbåtsbryggan hade en stålsegelbåt lyckats med att mala sönder en planka men i övrigt verkade allt gå vägen för de båtar som låg i gästhamen och vid pontonbryggan. Julgranen längst ut på pontonbryggan blåste i sjön men julen är ju snart över så vad gör väl det.Längre in på ön blåste några ekar ner i Ryds skog och flaggstången som militären monterat på Röseberget 51 m över havet, blåste rakt av. Ettmindre växthus vid en villa förvandlades till metallskrot. På det helataget klarade sig Björkö rätt bra.

Som bekant vill makthavarna påtvinga oss öbor en bro, trots att vi ifolkomröstning med stor majoritet sagt nej. Frågan lär visst bli avgjordunder våren 2005. Intressant i detta sammanhang att notera, är att man påolika håll i landet tvingats att stänga av broar på grund av vinden. IGöteborg stängdes exempelvis Älvsborgsbron av men våra färjor gick somvanligt även om de hade stora svårigheter att lägga till vid vissafärjelägen. De lär ha sin gräns vid 30 m/sek.

ferjan_1646.jpgKlockan 16 gick Vägverkets färja Vivi från Björkö över till Lilla Varholmen på Hisingen. Vinden var då sydvästlig och det blåste sidvind vidfärjeläget. När hon kom tillbaka 16.15 hade hon svårt att lägga till. Menefter fyra försök lyckades man. Skepparn sade att de har två propellrar somde kan svänga 360 grader med, men motorstyrkan är för svag för att kunnamanövrera så som han önskade. Besättningen beslutade därför att köra när de tyckte att de kunde, vilket innebar att de gick över till entimmes trafik i stället för halvtimmes dito.

Kommunens lilla passagerarbåt som trafikerar Öckerö - Björkö - Kalvsund och Grötö fick dock temporärt låta bli att angöra Grötö. Men folk är vana vid att sådant här kan inträffa. Man väntar ut hos vänner och bekanta. Nu spår SMHI att det skall blåsa igen, men det gör det ju jämt så vi är vana. Det blir bara att ta på sig vindtäta kläder och knäppa till ordentligt.

© GÖRAN N K TORIN
fotograf & frilansjournalist
Mossvägen 4 , 430 94 Bohus-Björkö, Sweden