|
Kustguide
|
Sjösidan
|
Projekt/Utbildningar
|
Föreningar
|
Kustkultur
|
Sjölänkar
|
Uppdaterad:15-05-19 |
| Nordic Blue Park_AXMAR 2010 | ||||||||||
|
Nordic Blue Park är ett nordiskt samarbetsprojekt som förenar naturvård och kulturmiljövård under vatten. Projektet är finansierat av Nordiska ministerrådet. Svenska parter är Naturvårdsverket och Statens maritima museer, Inom ramen för Nordic Blue Parks-projektet har fältarbeten utförts i och i anslutning till Axmars naturreservat, Gävle kommun, Gästrikland.
Arbetets fokus har dels legat på att ta fram ett prioteringsunderlag till Arbetsgruppen för att kunna välja ut vilka platser som skall ingå och hur informationen skall utformas, dels för att ta fram en bild- och kunskapsunderlag att användas i kommande informationssatsning med undervattensstigar.
Naturvärden Flera små vattendrag mynnar ut i havet nära de inre lokalerna. Närheten till Ljusnans utlopp med sitt betydande utflöde torde påverka hela Axmarreservatet. Vegetationen vid lokalerna närmast Axmar brygga, liksom de gamla vikarna på Kusö kalv, tyder på kraftig sötvattenpåverkan. Lokalerna vid Högrabben och Sandbanken ligger mer exponerade och visar på höfre marin påverkan med förekomster av blåstång, smaltång och kransalger. Strandängarna på Rävskär, norr om Kusö kalv, har driftvallar med riliga mängder blåstång och smaltång, vilket tyder på betydande förekomster av fucus vid öns exponerade östra sida. Gradienten av lokaler från Axmar brygga och österut, med ökande salinitet, ger en pedagogisk förståelse för förändringen i undervattens-floran. Fartygslämningarna och de grunda vikarnas tätare vegetation innehöll rikligt med fisk såsom abborre, gädda, löja, elritsa och spigg.
Fältarbetet kompletterade kulturmiljön med flera pedagogiskt viktiga fartyg som tidigare inte uppmärksammats. Detta inkluderar bland annat en malmlastad skuta på väg in mot bruket (nr 8) och en tackjärnslastad på väg ut (nr 3). Totalt finns nu närmare 20 kända fartygslämningar i området. De representerar olika fartygstyper med olika funktioner, och är från olika tider. Möjligheter finns att belysa nästan hela brukets historia genom undervattenslämningarna. De kompletteras också av ett rikt arkivmaterial i form av inventerie-förteckningar, mätbrev och skepparkontrakt. Flera av de nyupptäckta fartygslämningarna är förlisningar. Det finns goda möjligheter att de alla kan identifieras och att omständigheterna kring förlisningarna blir kända. Enskilda dramatiska händelser som dessa har potential att ge liv åt industrihistorien och lämpar sig därför väl i kommande informationssatsningar. Utvaldalokaler Alla värden sammanvägda Föreslås följande tre platser ingå i den första delen av informationssatsningen. Slätskär/Malmharen, Granskär och Högrabben. Dessa ligger alla inom Axmars naturreservat och inom ett relativt begränsat område i princip inom synhåll från varandra och från hamnen i Axmar bruk. De kompletterar varandra genom att de alla visar olika aspekter av såväl brukshistorien com naturmiljön. Varje plats har också potential till minst en halv timmes utforskande. För att inte låsa informationen till en viss besöksform t.ex. paddling eller snorkling, föreslåsföljande:
Åtgärderna skall vara driftsatta sommaren 2010.
SLUTREDOVISNING Länsmuseet Gävleborg 2009 DNR 2061/320, www.lansmuseetgavleborg.se Marina natur- och kulturvärden kring Axmar bruk. Fältarbetsrapport. Axmar bruk, Hamrånge socken, Gävle kommun, Gästrikland 2009. Jim Hansson, Peter Hansson, Pernilla Flyg, Bo Ulfhielm.
|
![]()
Skapad:10-02-10©Webgraph Uppdatering