|
Kustguide
|
Sjösidan
|
Projekt/Utbildningar
|
Föreningar
|
Kustkultur
|
Sjölänkar
|
Uppdaterad:15-05-19 |
| LIVAT LIV VID KAJEN… |
Vecka 29 blev en av sommarens händelserikaste vecka. Arbetena på BriggenGerdahar faktiskt pågått med reducerad personalstyrka hela juli månad.Hamnområdet därGerda nu ligger vid utrustningskajen omfattar ytterliggare kajplatser. Dessahar blivituppmärksammade av flera gästande skutor som anlöpt för bunkring. Service förfartygenhar närmat sig den ursprungliga, färskvatten, el och dieselolja kan numerabeställas. Celebert besök…Ångfartyget S/S Östa signalerade glatt med sin ångvissla och gled in tillkaj vid piren.Det blev en högtidlig ceremoni, S/S Östa besökte nämligen sin födelsestadför förstagången sedan sin tillblivelse 1898 vid Gefle Varf. Kultur & Fritid Gävleuppvaktade medstadens eleganta bordsstandar samt en bok om Gävle sjöfart. S/S Östa har under juli månad besökt norrlandshamnar som värdfartyg förLövångers teatersällskap. I sanning en verklig kustkulturhistorik händelse.Härmed, gott folk, varderbevisat att det ännu går att färdas längs vår kust och i dess inre skärgård!Med ångbåt!S/S Östas ångmaskin också den tillverkad och konstruerad vid Gefle Varf. En55 hk kompoundångmaskin med strålkondensor. Hon har en skotsk sjöångpanna,29 kvm eldyta.300 lit ved/tim krävs för farten 7 knop. S/S Östa är helrenoverad isekelskiftesstil, K-märkt och klassad som Traditionsfartyg 2001. Serveringombord med fullständiga rättigheter. En 2-timmars ångbåtstur i Gävles skärgård för representanter från Kultur &Fritidnämnden och förvaltning samt från Föreningen Briggen Gerda och någraångmaskinsentusiaster var en s.k. ”höjdare”! En välsmakande räksmörgås ochmed åtföljande kaffe avnjöts under färden.Påföljande dag var det visning av S/S Östa och drygt 300 personer besöktehenne.En av besökarna visades sig vara den siste eldaren på S/S Östa när hon gicksom arbetsbåt.Mer att läsa på www.osta.nu![]() Systerfartyg några mil bort…Vid Gysinge ligger S/S Laxen förtöjd, även hon byggd på Gefle Varf, år 1899,alltså ett år yngre.Varvet hade nu fått ny ägare och namnet var Gefle Verkstäder. Båda fartygenhar tjänstgjort mellan 1898 - 1970 på Färnebofjärden respektiveHedesundafjärden med att varpa timmer. Det fanns ett virespel ombord somefter att man ankrat upp eller lagt fast vid en dykdalb, drog timret sålångt som viren räckte. Därefter upprepades proceduren tills att timret nåttflottningsleden.S/S Laxen har genomgått en omfattande renovering och användes nu för kortareturer på fjärden. Skolfartyget S/F Atlantica… Kryssarklubbens utbildningsfartyg hade valt Gerdavarvet som ett av sinaetappmål.Det innebar att en grupp elever mönstrade av och att en ny gick på. Vid dethär tillfallet skiftade man också skeppare. Nästa 2-veckorsperiod har sinseglats förlagd till Östersjön med besök påÖsel, Lettland. Etappmålet är Karlskrona där hon sammanstrålar med två andraskolfartyg. S/F Atlantica passade på att bunkra drivmedel, gasol och vatten inför nästaetapp. Skepparen berättade, att eftersom det var sista kvällen ombord för engrupp, så hade man arrangerat lite speciellt för kvällen. Tjejerna donadeombord inför middagen, grabbarna smög iland och plocka varsin finblomsterbukett. Vadå? Jo, plötsligt fanns alla damer på däck och grabbarnafick tillfälle att uppvakta ”sin bordsdam”. Den fortsatta trevliga kvällenberättar de om själva närdu träffar dom seglandes någon skuta. Alla var övertygade om att det finnsinget bättre änatt segla med en skuta. Navigare…S/Y Ellen… Sent på kvällen kommer hon in och lägger till vid kaj.Ungdomarna på skolfartyget hanterade trossar med glans, manövern in tillkajennästintill perfekt. Efter ett kvällsbesök på Briggen Gerda törnade man in.Påföljande dag var det tid för bunkring och vid lunchtid lossadesförtöjningarna.En god vind väntade ute på Gävlebukten på att få fylla seglen för nästaetapp.Mer på; www.syellen.org Grosshertzogin Elisabeth… Kan du läsa om på Kustguide/Reportage/ Skeppsbyggmästare Henri Ollikkala har numera lagt till Hamnkapten på sittvisitkort.Det här är naturligtvis trevligt att vi får besök på Gerdavarvet, säger hanoch tillägger attdet vore förstås bra om det kunde dras fram fasta ledningar ända fram tillgästkajen.Oftast så beställer skutorna sitt behov av service i tid så att vi har alltframme på kajnär de lägger till. Självfallet är alla nyfikna på skeppsbygget BriggenGerda, men attdet numera finns service att tillgå gör att vi får många besökare. Så nu är det lika livat på kajen som det var förr i tiden. Kustlaget SödraBottenhavet engagerar sig alla spinn off-effekter och försöker att lyftafram vår Genuina Kustkultur. /red. |
| Skapad: 02-07-27©Webgraph Uppdatering |