ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Gerda - just nu, mars 2002
Briggen Gerda sjunker…
En smått förtvivlad besökare vid Gerdavarvet kom fram tillskeppsbyggmästarenoch undrade om det var läckage, hon ligger mycket djupare nu än vidsjösättningen!Försedd med notisblock och penna stod skeppsbyggmäster på kajen med ettförnöjsamt leende, tittade upp och sa; Jo, hon sjunker och hon ska ner enfot (~3 dm) till, men detfinns inga läckage. Det handlar om hennes ballast som stuvas ombord. Detbehövs närmare 100 ton totalt för att hon ska få rätt djupgående och för attvara rätt trimmad.Örebro – Hallsberg är väl att ta i, men så där en drygt 2 km järnvägsrälsstuvas ner.Ett ganska sinnrikt pussel! Undrar vad kölsvinet grymtar om när det blir såförbenat trångt.

Kopplingar som göms…
När vi ändå är långt nere i Gerda passar vi på att visa lite av vad du inte kommer att få se. Kolla in fotot här intill. Nja, inte rymdfarkost, men ettväl disponerat rörsystem, döljer sig bakom det hela. Exklusivt för er, såkan vi berätta vad det här innebär. Skeppsbyggmäster Henri Ollikkala har tänkt till, till och med så att han ärsteget före Sjöfartsverkets normer. Han berättar lugnt och sakligt om vadalla rören har för betydelse för transport av vatten och avlopp,bränsleledningar från olika tankar och sist men inte minstdräneringsledningar (länspumpar).Systemen är dubblerade för utrymmen för om det förliga vattentäta skottetoch på samma sätt för skottet akterut. Ett system för babord och ett förstyrbords sida. Systemen kan köras var för sig eller tillsammans. Får manett stopp i en ledning, kopplas det andra in. Med hjälp av tryckluft kanledningen blåsas ren. En dubbelt säker anläggning för säkerhet!- Kanske att en mönstrar på i alla fall!

elverkAllting går ju med elektricitet…
I begynnelsen så varde ljus, forna tiders skepp, med en flämtande tranlampa,svarar inte riktigt mot tidens krav på komfort. Läslampan vid kojen kankänna sig trygg!Nu i veckan installerades den första av fyra motorer ombord. Ettdieseldrivet elkraftverk på 12 kW. Kockens lilla gräddvisp, lanternor,belysning i hytter, konferensrum, matsal osv. kommer att föra en lysandetillvaro ombord på Gerda. Ännu ett betydligt större elkraftverk kommer attinstalleras senare.

Virrvarret över huvud taget…
En rejält stor ”lunta” blev klar i dagarna. Gerdas Riggbeskrivning.Kan närmast beskrivas som en manual, där varje liten detalj är med och varden skall sitta.Kilometervis med tåg (har inget med förseningar att göra) alltså tågvirke, -snören är inte gångbart uttryck. Block, stora som små och större ändå. Viresi olika dimensioner.Master och rår, mesan och bogspröt… listan är hur lång som helst. Klart äratt den här bruksanvisningen kommer att bli en bestseller ombord.

Gerdavarvsaktiviteter till vardags…
Nästan omöjligt att hitta någon lugn kvadratmeter på varvsområdet. Det ärliv och rörelse från tidig morgon till sen kväll. Faktiskt, redan klockan 6(sex) sitter Projektledaren Åke Åberg och ”flyttar papper” på sittskrivbord, för då är det en lugn stund sa´ Åke.Så vid sjutiden drar den stora arbetsstyrkan igång. 7 vackra flickor i enring är ingenting mot de 7 skeppsbrudar som ingår i den 65 personer storaarbetsstyrkan. Den populära lunchen på Gerdakaféet skall fixas, fikatordnas, så kökets personal har fullt upp. Under två av veckans kvällar kommer en frivillig arbetsgrupp som bl.a. arbetar med blocktillverkning. Det mesta till Gerda är klart, men beställningsarbeten och inte minst som souvenirer, gör att det är mycket att arbeta med på kvällarna.Tillströmningen av besökare och guideturer har redan tagit fart. Häromdagenbesökte en grupp ålänningar Gerdavarvet, å dom kan de där med skutor åsegelfartyg. Över en kopp kaffe på caféet hördes en rad positiva omdömenöver Gerda o varvet o kaffet!Sedan –99 har varje år över tjugofem tusen personer besökt Gerdavarvet.Har du varit där förresten? Om inte, gör det.

Båtmässan ”Allt för Sjön”, Älvsjö…
Föreningen Briggen Gerda deltog även i år traditionsenligt på vårensbåtmässa.Mer om mässan och om Gerdas monter läser du på /Kustguide/Sjösidan/Blandatnytt/Fast en liten glimt från mässan och montern kan vi inte undanhålla.”Kicki” Gerdavarvets allt, arbetade med i montern den sista helgen avbåtmässan.Ganska ofta fick hon förklara för en del manliga besökare; ”Nej, jag heterinte Gerda!”I Gerdas stora monter fanns en sektion där prototypen till en av hytternamed koj och övrig inredning visades. Understundom förevisades den charmantav ”Kicki”.

deckSalongsmässigt årsmöte…
Arbetet med huvuddäcket fortsätter planenligt. Midskepps och föröver ärfärdigt och mittskepps längs är en meters bredd redan lagd. Mellandäckföröver är nu också klart.Drygt 70 kvadratmeter stort. På mellandäck kommer bl.a. 36 kojplatser ochutrymmen för konferenslokaler att finnas. salongVid Föreningen Briggen Gerdasårsmöte 2002, bjöds medlemmarna på en verklig överraskning. Alla besökarebjöds nämligen ombord på Gerda.Där möttes de av framdukat fika på huvuddäck, för att sedan fortsätta ned påmellandäck.Den förliga salongen var iordningställd med en fotoutställning och överhundratalet sittplatser för mötesförhandlingarna. - Föreningen har över 1500medlemmar varav några verkligen är långväga, Hawaii och Japan för att nämnaett par platser.

Förutseende…
Om man nu är ombord på Gerda, å de e man, ofta, och blickar förut för att fåfluktpå försommaren å Gerdavarvet…så kan vi i förtroende nämna för dig att i början av juni månad så händerdet: nämligen Gävlebuktens dag. De andra 5-600 behöver sällskap, såkom du också.Gerdavarvets hamn kommer att få ett verkligt lyft, pontonbryggor är på gångeller sägerman på flyt, i varje fall så är du välkommen flytande till Gerdavarvet!
Ha det, uti vårsolen!

Skapad: 02-03-25©Webgraph Uppdatering