ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Gerda - jan 2004
Gerda har sjunkit djupare…
Nytt år börjar med januari månad vanligtvis, så i år också.Dags för årets första besök på Gerdavarvet för att se vad som hänt sedan förra året.Jo, det hade kommit ett paket till Gerda, inte Tomten precis, men näst intill.Stjärnorna tindrade i ögonen på personalen, förväntan var stor.

Gerda gladde sig nog mest, tänk att få känna tyngden av den här ombord, långt därnere i aktern. Att få lägga sig lite djupare, få en lägre tyngdpunkt, helt enkelt bli lite stadigare. Och framför allt få känna att hon nu alltid var framåt, när behoven finns. Inte bara det, hon kan själv backa när det känns nödvändigt.

Gerdas mottagande genomfördes lugnt och behagligt med kärlek och omsorg. Det hade visserligen föregåtts av ett par mindre pjäser förut fast akterut förstås. Men nu gällde det att med precision sätta in det verkliga kraftpaketet. Applåder och hurrarop följde helt spontant när det var fullbordat.

MotorDen var en läckerhet, allt karlfolk tittade förväntansfullt på, säkert kliade det i fingrarna för att få vara med och skruva och meka med den splitternya motorn. ”De e' mycket grejer på ett spett”, har det sagts, men här var'e prylar ska ni veta.

Caterpillar 3406E Marine Engine, en rak sexa (diesel) om 550 Hk, ja, de' var de' i paketet!För förståsigpåare så säger beteckningen allt. För oss andra så fångade jag upp lite uppgifter. Bokstaven E är betydelsefull, den står för elektronisk styrning och övervakning av motorn. Hela paketet, motor och backslag väger 3 000 kg! Insprutningen sker med injektorer som serverar bränslet till motorn med ett tryck av 1680 bar. Vattenkyld turbo skickar in ordentligt med luft för en fullständig förbränning av bränslet.

En intressant teknisk upplysning om starten. Motorn går igång på tre cylindrar för varmkörning upp till 18 Celsius grader, tar några minuter, därefter stämmer de andra tre in i mullret. Motorns arbetsvarvtal ligger på 2100 varv per minut. Propellerns varvtal är då 300 varv per minut. Propellerns mått, som man säger i sjökretsar, är 60"x 51".

På lättförståelig svenska säger vi att diametern är lite drygt 1,5 meter och stigningen nästan 1,3 meter per varv.

En ny lektyr håller på att bli populär, nämligen manualen från Caterpillar. 420 A4-sidor, det blir bra många timmar kvällsläsning, fast en del kan man hoppa nog över, - reservdelslistorna.

Det vill till att få alla ledningar rätt kopplade och alla givare och manöverdon i ordning nere i maskinrummet, men också upp till navigationshytten. Även rorsman får några kontrollampor att hålla under uppsikt. Hoppas han slipper larma maskinisten mitt i natten.

Framåt påsken kan vi nog få höra mullret av sex cylindrar, som kommit igång långt där nere inuti Gerdas akter.

TågvirkeLite av julafton var det inne på verkstaden också. Där behövdes lite av omdisponering i utrymmena. Allt tågvirke och vires för hela riggen har nu levererats färdigt. Kilometervis!

Vårvärmen kommer säkert att behövas när man ska reda ut allt, inte minst när man ska upp i riggen för att de skall komma på rätt plats. Alla rår ligger också färdiga och väntar på att komma upp i friska luften. Utan tvekan går vi mot en i många avseende spännande vår när alla rår går till väders.

Inredningssnickarna håller på att bli mästare på få små utrymmen att bli större. Skeppar'n, styrman å maskinisten ska ha varsin etta, dessutom ska de' vara plats att lägga ut ett sjökort.

Å de' e' inte precis i vykortsformat, liknar mera en i Sverige känd tidning där man kan läsa om dagens nyheter.

ElrörÅ vet ni va', det ryms åtskilligt i väggarna också. Herr Elektriker har en mängd trix för sig. I varje fall ser det lagom krångligt ut i det virr och varr av plaströr och ledningar som han stoppar in lite här och där. Nåväl, han kopplar nog vad han gör och säkert lyser nog läslampan över kojen när du kopplar på den. Vilket sorts ström det är ska vi nog inte fundera över, kan vara 24 volt om det nu är till någon ledning. Innan vi blir svag av allt strömtänkande, så går vi över till högfrekvent tänkande.

Kustguides fotograf kom med en lite klurig bild. En detalj med ett elegant utfört hantverk (se nedan). Seden bjuder att den som utfört arbetet signerar det. Gerda kommer att behöva flera liknande innan hon vill visa upp sig i all sin glans.

Nu får du chansen att komma underfund vad detaljen heter. Skicka in dit förslag till oss. Den som skickat in den först lästa rätta lösningen får själv berätta på Kustguide, om vad det är och hur hon/han kunde komma på lösningen.

Märk svaret med: ”januari-bilden”.

Ta vara på Vinter och Snö, det tar slut alldeles snart!

Hälsningar från Hamnkontoret,Nu ganska dragfritt, med en halvmeter snö uppåt väggarna…
/red.

Hm...

Roddare
Skapad:04-02-04©Webgraph Uppdatering