ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Insegling till Ängskärs hamn
Om man följer prickningen från Grisslegrundet nord-nordväst mot Bredbådan, så finns en röd prick ungefär en halv distansminut norr om Bredbådan. Meningen är att man ska runda den för att sedan gå in mot Ängskärskaten.

Det finns en enkel genväg. Alldeles när man passerar Bredbådan, viker man av åt väst och går nord om Bredbådans nordöstra udde. En grynna är markerad där, alldeles intill udden, men den ligger precis i anslutning till udden.
Norrgrundet ligger några kabellängder norr där om och är markerat som ett litet skär på sjökort, utom de allra senaste. Egentligen är det bara fråga om en bränning som aldrig sticker opp ovan vattenytan, men ändå alltid är synlig med lite skummande vatten eller stora vågbrott. Norrgrundet passerar man sydväst om.

När man passerat udden på Bredbådan och identifierat Norrgrundet, lägger man sig på kursen 300°. Man måste gå så långt västerut att Norrgrundet hamnar på styrbordsidan.
Sedan är det bara att fortsätta. Föröver avtecknar sig Svartören en aning mörkare än den övriga skogshorisonten. Det är ett bra styrmärke som man håller mitt på. Med den här kursen kommer man att hamna mitt mellan den röda och den gröna pricken nordost om Reveln vid Ängskärskaten.

Vid inseglingen till själva hamnen i Ängskär finns en enslinje som gör att man kan gå lite snävare förbi fiskefyren än man annars skulle våga. Den består av två tavlor i ens som är placerade en bit in på udden väster om viken. Enslinjen håller gott och väl 2 m djup.

I motljus, alltså ungefär mellan klockan 17.00 och 18.00, kan det vara svårt att få syn på tavlorna. Lite kikarspaning längs stranden på udden väster om viken kan hjälpa. Det är knappast någon idé att börja leta efter tavlorna förrän man är i närheten av grundet på 2,9 m norr om Klubbudden.
Man går mitt i enslinjen rakt mot tavlorna, till man passerar ett litet kummel på grynnan mitt i viken. Där girar man syd och går in i viken väst om grynnan och kummlet. Det är lite grunt norr om kummlet, så man får inte gå ur enslinjen för tidigt.


Kommentera!