|
Kustguide
|
Sjösidan
|
Projekt/Utbildningar
|
Föreningar
|
Kustkultur
|
Sjölänkar
|
Uppdaterad:15-05-19 |
| Kustkulturarv – Arbetarlivsmuseer. (Lysekil) |
Kustguide vill här uppmärksamma ett av de projekt som Riksantikvarieämbetetbeviljade medel till år 2003, nämligen bogserbåten ”Harry” i Lysekil. Han ”Harry”, bogserbåtar har alltid karlnamn, föddes på Gefle varv 1886 och sjösattesi början av maj 1887. Hans namn var då ”KORSNÄS 1”. Dess arbetsuppgift var att bogsera pråmar och att assistera i hamnen vid Korsnäs sågverk. Vid den här tiden pågick en livlig verksamhet vid varven längs Gavleån. Ett nyanlagt varv (1873) på den östra sidan av ån kallades Brynäsvarvet, stadsdelens namn är Brynäs. Gefle varv har genomgått många förändringar genom åren, likväl som ägarskiftena, Vid den här tidpunkten var Atlas Copco ägare till varvet, som behövde varvet för att renovera fartyg och då även installera ångpannor. Atlas byggde nya anläggningar, bland annat en slip för att kunna ta fartyg upp till 1.500 dödviktston. Slipen är nu renoverad och användes som stapelbädd för bygget av briggen Gerda.Sliphuset med spel och ångmaskin är fortfarande intakt, så när som på den ursprungliga pannan. Kustlagen Södra Bottenhavet restaurerar nu hela anläggningen och ny ångpanna installeras. Ångslipspelet är, enligt obekräftade uppgifter, Europas enda väl bevarade och fungerande ångslipspel. ”Harry” har efter många ägarbyten och ombyggnationer fått Lysekil som hemmahamn. Han ägs av Föreningen L. Laurin. L. Laurin grundade tillsammans med Karl Forsström Lysekils Mekaniska Verkstad år 1899. Hösten 1901 hade de ritningarna klara till den första motorn, en fyra hästkrafters tvåtaktsmotor konstruerad för direkt omkastning*. Föreningens syfte är att bevara och bruka ”Harry” med dess Skandiamotor för att kunna ge yngre generationer kunskap om en viktig epok i Lysekils historia. Väcka intresse för Skandiaverkens och dess olika motortyper, samt företagets betydelse för bygden. Arbeta för att Lysekil får ett museum med ett representativt urval av de motorer som tillverkades på Skandiaverken. ”Harry”s huvudmotor är en Skandia tändkulemotor av typ 480 C. Den har 4 cylindrar (4 st 75:or) och är på 300 hkr. Bogserbåten "Harry" är föreningens ansikte utåt. Det görs varje år ett antal medlemsturer. Under juli månad körs dagsturer till bl.a. Smögen och Gullholmen med passagerare. För dig som nu är i närheten av eller på väg till Lysekil, bjuder Kustguide på ett bra semestertips för början av augusti månad!Aktuellt i Lysekil: Tändkule-race med öppet hus går i år 2003 av stapeln lördagen 2 aug. kl 14.00 Tävling för båtar med tändkulemotorer. Plats: Skandiaverkshamnen (Norra hamnen) Klass 1: 5-9 hkr Klass 2: 10-14 hkr Klass 3: 15-< Gemensam start. Följebåt är Harry. Tävlingsbanan är Skeppsholmen runt. Prisutdelning efter tävlingen (c:a 15.00)Vill du veta mera? Besök siten:http://home.swipnet.se/L-Laurin/ Kustguide red. tackar Föreningen L. Laurin för lån av material och önskar god färd med han, ”Harry”! Hamnkontoret/red. *Man slog back genom att låta motorn gå på lågt varv och så - i rätt ögonblick justera om tändningen (insprutningen) så att motorn bytte rotationsriktning. En manöver som minsann krävde sin maskinist när man stävade in mot bryggan! red. fotnot |
![]()
Skapad:03-06-11©Webgraph Uppdatering