ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
En Segling med Shamrock, 12/7 - 8/8 - 2002
Det är en helt vanlig juli eftermiddag på Skeppsholmen, fast på Östra Brobänken är inte allt som det brukar vara. Ett gäng föräldrar står på kaj och ser sina barn försvinna ner i det stora stålskrovet. Det är dags för Shamrock att lämna kaj för en månads segling. Fartyget, som är en gammal holländsk trålare, har seglat med ungdomar från 15-20 år ända sedan 1971. Seglingen som avgick denna julidag var på väg för att utforska Sveriges södra del, men innan skeppet stävar söderut så är det mycket som måste värmas upp, och då framförallt besättningen som i de flesta fall aldrig har seglat skuta förut.

De kommande dagarna kommer att vara fullspäckade med lektioner i speciellt rigg, säkerhet & tjänst ombord, följda med praktik i detta. När tillfälle ges ordnas även segelövningar som består av en ”fullständig segelmanöver” – dvs. sätta, reva och bärga segel. Övningarna brukar ske mitt i natten när man sover som bäst, kan vara lite jobbigt... men jättekul!!! På Shamrocks poopdäck står herr Stockman Som är en äkta timmerstock anställd i Luleå, men han har en liten vana att alltid slänga sig överbord så att vi i besättningen måste ro ut och rädda honom, Vid Man-över-bord larmar frälsarkransposten så högt han kan samtidigt som han modigt kastar ut en frälsarkrans mot den nödställde, sedan står han och pekar, med hela armen, på offret i vattnet medan gående vakt sjösätter livbåten och ror ut och hämtar personen (eller stocken....), först efter att den nödställde är tillbaks ombord får frälsis släppa honom med blicken och armen. En sån här övning ska ta mellan 8-10 min, med segel satta.

Nåja, efter ett par dagars ”torrsim” är det dags att gå till havs, i vårat fall blev det första stoppet Nynäshamn där vi passade på att handla och byta skeppare. Pga. av lite problem fick vi tillbringa natten i Nynäs gästhamn, det var lite trångt eftersom hamnen var för småbåtar. Dagen efter gav vi oss ut på havet igen och hade M.O.B övning tre gånger i rad. Till slut ankrade vi i en vik nära Studsvik och badade (20°!!!).

Efter ett par dagar hade vi tagit oss till Ölands norra udde och hade ankrat i en vik vid Långe Erik. Idag var det ”Shamrocksöndag” – Alltså fritt från lektioner. Skeppsbåten tjänstgjorde som taxibåt mellan Shamrock och land där några hittade ett litet fik med goda bullar. Själv hann jag aldrig dit på grund av att jag hade roddpass ungefär när jag hade kommit halvvägs Mot caféet, fast det blev inte så mycket rodd, bara 2 ggr.

På väg mot Kalmar beslöt sig skepparn att segla på utsidan av Öland men där blåste det inget, däremot gungade det en hel del, så vi fick vända och ta insidan. Första gången man såg blå jungfrun (men inte sista....). Natten till den 24 juli anlöpte vi Kalmar industrihamn och blev skrämda av skrotfartyget Key. I Kalmar bjöds det på bad (Tack badhuset!!!). Det blev en hel del fika och godis så det blev inte så mycket ätet på eftermiddagen.

Den 30:e juli kom vi till Karlskrona där vi fick låna dusch och besökte marinmuseet, där vi inte skulle få komma in gratis pga. att vi inte hade uniformer. Men vissa av oss lyckades ändå komma in gratis. I denna stad ”råkade” vi även grilla upp rorgängarpallen när det skulle bli grillspett (Eftersom det inte var så mycket folk kvar ombord, hehehe!!!). Några dagar efter skörade vi storseglet och höll på att få aktern mosad av en 80 meters timmerlastare. Västervik blev vårat sista hamnbesök pga. hämtning och dumpning av besättningsmedlemmar.

Efter ett par dagar kom vi in i Stockholms skärgård där vi möttes av Skeppsholmsgårdens mindre galeaser Elmy & Lova som attackerade oss med vattenballonger och godis.

Sista dygnet låg vi i Tegelviken, samma ställe där vi hade legat 26 dagar tidigare. Här skulle det sista ”provet” ske. Det blev bad med överlevnadsdräkter, roddtävling & målning. På kvällen fick vi höra om hur det kunde gå till i hårt väder, och mitt i natten hördes i orderförstärkaren: ”Vakterna till manöver, gör klart att sätta segel överallt”, vi gick upp på däck och såg att storm existerade, även i Sthlms skärgård. Tåg och wirar var intrasslade i varandra och Stockman hade gömt sig på toa. Efter 1 timme och 56 minuter var ändå Shamrock återställd och det var dags för nattfika, fast alla sov.

Som synd är kommer ju sista dagen alltid någon gång, och för oss var denna dag en solig Augustidag. Alla var klädda i Shamrock T-shirt och de flesta längtade efter att få återse Stockholm. Efter en riktigt stor storstädning lättade vi ankar och begav oss mot Stockholm. Vi satte segel utanför Fjäderholmarna och gjorde en skenmanöver in mot Skeppsbron och stävade sedan in mot Skeppsholmen. När det slogs i klockan för 4 bärgades seglen och TV-helikoptern surrade över oss. Strax efter klockan 16:00 låg skolfartyget M/S Shamrock tryggt förtöjt vid Skeppsholmsgårdens kaj. Efter diplomutdelning, hurrande för fartyget och många kramar var seglingen slut för i år. Men nästa år..............

Matti Utstrand, Syd 2002

P.S. Seglingen med Shamrock är det bästa som jag gjort i mitt liv och kommer absolut segla igen. Vill du ha en rolig, spännande och lärorik sommar? Segla Shamrock!!!!

Fakta om Fartyget: Längd: 28,35 m Förtöjningslängd: 42 m Bredd: 6,59 m Djupgående: 2,9 m Bruttoton: 160 Segelyta: 450 m2

Shamrock byggdes i stål 1915, I Vlaardingen, Holland under namnet Ewald och hade fiskenummer IJM217. 1929 kom hon till Hällevik, Blekinge och byggdes om till lastfartyg på Sölvesborgs varv. 1956 fördes hon över till Tjörn. År 1969 köptes hon av Birkagården som byggde om henne till skolfartyg och döpte om henne till Shamrock. 1971 gav hon sig ut på sin första skolsegling. 1980 fördes hon över till stiftelsen Skeppsholmsgården.

Utbildningen ombord uppfyller kraven för Styrd Praktik i däckstjänst och eleverna får dubbel sjötid.

Läs mer på www.skeppsholmsgarden.se , eller kontakta Årboden på:

Mail: info@skeppsholmsgarden.se
Telefon: 08-6792820


Skapad: 03-03-26©Webgraph Uppdatering