Rune Sundmark Projektledare Kusten Runt
Tumlaren – Östersjöns egen delfinTumlaren är en liten valfisk inte mer än 1,5 meter lång.
Kan det vara så att tumlarens öde är en signal till östersjönationerna attbesinna sig. Fisket i Östersjön, särskilt det med drivgarn, drabbar nämligentumlaren svårt.
Marinforskaren Tom Arnbom m fl har i ett radioprogram i början av augusti varnat för att tumlaren i Östersjön håller på att utrotas.
1995 fanns det 600 tumlare. År 2000 fanns det 100 st. Enligt andra bedömare, t ex EU-kommissionen, finns det fortfarande 800 - 1000 tumlare kvar. När fler än en procent går åt årligen i drivgarnsnät så anses det vara en signal att stoppa fisket med drivgarn. Årligen fastnar 10 - 15 tumlare i drivgarn årligen. De är ungefär en procent av beståndet. Det heter att tumlare, sälar och sjöfåglar blir s k bifångster.
350 fartyg i Östersjön fiskar med drivgarn. Drivgarnsfisket i Östersjön har fått bedrivasmer liberalt än annorstädes t ex kring Sicilien och Korsika. Det talas om drivgarn i Östersjön med en längd av 21 kilometer – nät som driver i eller just under vattenytan. En rimlig längd anses vara 2,5 kilometer. Uppgifterna är skakande.
Nu kräver miljömedvetna forskare att det blir omedelbart stopp fördrivgarnsfisket i Östersjön. Fiskarena - å sin sida - hävdar att de måste ta till sålånga garn för att fisket i övrigt, t ex efter lax, skall bli lönsamt.
För oss i norr vore det bra om rovfiskandet efter lax i Östersjön kundefå rimliga proportioner så att fler laxar fick chans att vandra upp i de norrländskaälvarna.
De som bor i havet – allt från mikroskopiska vitmärlan till vildlaxen och tumlaren är hotade arter.Man kan bara hoppas att de EU:s miljöministrar som samlas i slutet av augusti 2003 i Luleåkan samla sig till gemensamma tag för att rädda vad som hotat är. Här kommersolidariteten att sättas på prov. Och Europatanken. Kan enade krafter rädda tumlaren?
Det finns det som värre är. Aftonbladet den 2 augusti vill skylla övergödningen av Östersjön på den ökade EU- godstrafiken på landsväg - en ökning med 44 procent under 1990-talet.Man kan fråga sig om dagens trafikinfarkt på väg kan lindras av mer sjötransporter? Hur kommer det då att påverka miljön i Östersjön? Sambandet mellan ekonomisk tillväxt och ökande transporterkan det få kosta vad som helst? Det onda mönstret måste brytas.
Vänliga hälsningar

 |
|
|