ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!

Rune Sundmark
Projektledare
Kusten Runt

Tumlaren – Östersjöns egen delfin

Tumlaren är en liten valfisk inte mer än 1,5 meter lång.

Kan det vara så att tumlarens öde är en signal till östersjönationerna attbesinna sig. Fisket i Östersjön, särskilt det med drivgarn, drabbar nämligentumlaren svårt.

Marinforskaren Tom Arnbom m fl har i ett radioprogram i början av augusti varnat för att tumlaren i Östersjön håller på att utrotas.

1995 fanns det 600 tumlare. År 2000 fanns det 100 st. Enligt andra bedömare, t ex EU-kommissionen, finns det fortfarande 800 - 1000 tumlare kvar. När fler än en procent går åt årligen i drivgarnsnät så anses det vara en signal att stoppa fisket med drivgarn. Årligen fastnar 10 - 15 tumlare i drivgarn årligen. De är ungefär en procent av beståndet. Det heter att tumlare, sälar och sjöfåglar blir s k bifångster.

350 fartyg i Östersjön fiskar med drivgarn. Drivgarnsfisket i Östersjön har fått bedrivasmer liberalt än annorstädes t ex kring Sicilien och Korsika. Det talas om drivgarn i Östersjön med en längd av 21 kilometer – nät som driver i eller just under vattenytan. En rimlig längd anses vara 2,5 kilometer. Uppgifterna är skakande.

Nu kräver miljömedvetna forskare att det blir omedelbart stopp fördrivgarnsfisket i Östersjön. Fiskarena - å sin sida - hävdar att de måste ta till sålånga garn för att fisket i övrigt, t ex efter lax, skall bli lönsamt.

För oss i norr vore det bra om rovfiskandet efter lax i Östersjön kundefå rimliga proportioner så att fler laxar fick chans att vandra upp i de norrländskaälvarna.

De som bor i havet – allt från mikroskopiska vitmärlan till vildlaxen och tumlaren är hotade arter.Man kan bara hoppas att de EU:s miljöministrar som samlas i slutet av augusti 2003 i Luleåkan samla sig till gemensamma tag för att rädda vad som hotat är. Här kommersolidariteten att sättas på prov. Och Europatanken. Kan enade krafter rädda tumlaren?

Det finns det som värre är. Aftonbladet den 2 augusti vill skylla övergödningen av Östersjön på den ökade EU- godstrafiken på landsväg - en ökning med 44 procent under 1990-talet.Man kan fråga sig om dagens trafikinfarkt på väg kan lindras av mer sjötransporter? Hur kommer det då att påverka miljön i Östersjön? Sambandet mellan ekonomisk tillväxt och ökande transporterkan det få kosta vad som helst? Det onda mönstret måste brytas.

Vänliga hälsningar



Skapad: 03-08-16©Webgraph Uppdatering