ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
ÅNGANS DAG I KUBIK

För några dagar sedan var det ett lokalt högtryck i hamnen vid f.d. Gävle Varv! Dryg 6 kg , lovligt är 6,5, blir det mera så är det inte en ångpanna längre!
Ett årligt arrangemang, som kallas Gävlebuktens Dag, gick av stapeln
den 10 juni 2006.
Festligt, folkligt och nästan fullsatt, fast det blev fel förstås,
eftersom alla stod. Bortsett från några som återställde vätskebalansen.
Gevalia va´det. Väder, det hade vi också, och vilket väder sedan, -solsken förstås.


Bland alla aktiviteter som hände under dagen mellan 11 o 15, så var det ångan som tilldrog sig det stora intresset bland alla besökare. Gävle Varvs Historiska Förening hade verkligen ångan uppe hela dagen. Det stora ångdrivna slipspelet kördes fullt ut. D.v.s. att den grova viren (8 cm i diameter) drogs ut i friska luften av en stor lastmaskin. Måste
nämna för nytillkomna läsare att den ursprungliga slipbädden inkl. vagnar numera är ett minne blott. Nåväl, väl ute, så kunde vi ändra rotationsrikting i ångmaskinen och börja med att spela in viren igen. Jomenvisst, vi passade på att kolla bromsarna på lastmaskinen! Det är verkligen en fascinerande syn att se Europas enda bevarade och fungerande ångslipspel i full verksamhet. Imponerande dimensioner!
Märk, anläggningen togs i bruk 1883 på hösten.

Vid utrustningskajen har det tidigare stått en jättestor Tripodkran (3 ben, varav det bakre är rörligt) som numera är borttagen, men ångmaskinen till den återfanns på en skrotaffär. Nu fungerar den. Monterad på ett stativ, kunde vi lyfta ut den., koppla till en ångslang
och si, de rörde på sig!


Det kommer mer!
Föreningen har under våren genomfört en ångteknisk utbildning med fjorton deltagare. Utbildning vände sig till både de med ånglokintresse och de som kommer att flyta omkring i ångbåt. Kursen har sin upprinnelse i önskemål från besökare och med Riksantikvarieämbetet bidrag kunde de komma igång med förberedelsearbetena. Tack RAÄ, det blev som synes resultat.
Några av deltagarna har i dagarna tenterat för att få ångtillägget till sin sjömaskinistexamen.
Nu får vi pusta ut, samla ihop alla intryck och kanhända komma igång i
höst/vår med en ny kurs. Intresserade har redan hört av sig, men det kostar mängder med
frivilligarbete och så pengar.


En liten pappersmodell över en tidigare byggnad tillhörande huset samlade många nyfikna.
Förrådsbyggnaden användes dels som upplag för kol till ångpannan och dels för material, drev, tjära, patentfärger och reservdelar för slipspel och slipvagnarna. Huset som var ungefär 16 x 5 meter hoppas vi verkligen att kunna återuppbygga. Byggnadslov är klart, golvplank ligger och väntar. Fast det finns en liten hake, - pengar. Så, gott folk, blev det något över, tveka inte -skicka över dem till föreningen! De har en hel del som de vill visa upp, så huset behövs till deras blivande arbetslivsmuseum.

Nu kom jag visst lite grand på fel spår, det var ångmaskiner vi startade referatet med och saktar nu ned för att be om tips från er. En av ångmaskinerna som finns med bland bilderna har inte kunnat åldersbestämmas. Kan vara mitten av 1800-tal eller något senare. Har du någon aning, eller vill veta mer, hör av dig till föreningen. Jovisst ja, höll på att glömma, grabbarna (Steamboys) med ångmaskinerna tyckte att ångmaskinsträffen var så kul, att de kom överens om att komma igen: Hör du någon ångvissla vid f.d. Gävlevarvsområdet?ja, då är dom på gång igen.
TUUUUT i Viiissslan!


Vardagen tar vid efter midsommarhelgen, föreningen kör som vanligt varje tisdag förmiddag, plus lite mer ibland. Utöver deras egna intressanta arbeten, så försöker de nu att hjälpa S/S Varpen med att få ordning på sin lysmaskin och även hennes ankarspel/capstan. Båda maskinerna har naturligtvis ångdrift.

Till sist, varför inte bli med i föreningen med stort Å, som i ånga. Jättetrevligt!

Ångpust å tut på er i sommar!
Hamnkontorets utsände,
Red.
Foto: Tommy Lennholm, red.arkivbilder.