ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Kustguide har besökt Gerdavarvet och fångat lite färska glimtar!
undermastSe Mästeroch ett av mästerverken på Gerda varvet! Stor-Undermasten, tar form under erfarna händer.

Det är en komplicerad företeelse, 16,6 meter lång, nedifrån räknat, mastfot utförande8-kantig, 3,95 m, sedan rund 0,44 m (fisk) c:a 8,4 m där den är 0.4 m rund(hummer) innan den övergår till 4-kant, (märs) 1 m för att avslutas med rund0,3 m på 2,8 m (rott).

Det var en rejält stor stock av lärkträd innan man började karva i den. Ändåvar detpå håret när att den skulle räcka till. Just nu pågår putsning för att fåden rund och fin.Ett passande arbete ute i det fria med sommar och sol, fast ett slitsamthandarbete.

akterskottOmbord på Gerda Gefle pågår slutförandet av det två vattentäta skotten.För att få maximal täthet har man valt att sätt in kopparplåt innanför denstående brädfordringen.Bilden visar det aktra skottets insida. Det förliga skottet får sammautförande. Det här arbetssättet ger större säkerhet än att dreva från tvåsidor.

knänEn mängd intressanta byggnationer kommer attgömmas i takt med arbetet, här intill en litendetalj. Nog så viktig, och en tidskrävande arbetsuppgift.

Här under det blivande däcket ser du vertikala stålknän, handsmide till passning.Upptill i bild ser man ett horisontellt knä som stödför däcksbalken.

lastsluckaPå däcket föröver kan man nu se främre lastrumsluckan.Ett gediget hantverk, en fröjd att se på sinkningen.

Skarndäck och vaterbord iordningställs nu för att man skallkunna påbörja läggningen av däcket. Ja, inte hela, men välfram till och med förliga lastrumsluckan.Oregon Pine heter träslaget.

- Du, det finns ett par plankorkvar att köpa in sig på!

/red.

Skapad: 01-07-16©Webgraph Uppdatering