|
Kustguide
|
Sjösidan
|
Projekt/Utbildningar
|
Föreningar
|
Kustkultur
|
Sjölänkar
|
Uppdaterad:15-05-19 |
| Hej o Hå, Jungman Janson, redan friskat morgonvinden… |
| En rad från en känd visa, känd är också ”Jungman Jansson” när hon finns i närheten av S/F CONSTANTIA. Hon är ett segelfartyg som byggdes år 1908 i den lilla sjöfartsstaden Marstal på Ärö, i södra Danmark. Riggen är nu återställd till sina ursprungliga vinklar och mått. Hon för 308 kvm segel, fördelade på åtta dukar. Riggen kallas slätskonert, eftersom den saknar rår. Skrovet kallas jaktskrov (i motsats till klipperskrov). Fartygstypen är en östersjöfraktare, men denna typ, har även seglat i oceanfart. Stiftelsen Solnaskutan äger och driver verksamheten som i huvudsak vänder sig till ungdomar som kan få komma ut på sjön. Även charter finns med på programmet. Så var det där med ”Jungman Jansson”, jo, det är S/F CONSTANTIA:s skeppsbåt som faktiskt lystrar till det namnet! Han Janson och hon ”Jungman Janson”, kommer att bli ordentligt tidsenlig i sommar. Ny kostym, skulle man kunna säga, mer rätt är ett nytt segelställ. Kustguide red. har i veckan besökt segelmakare Yngve Edell, Gävle, och haft nöjet att få bekanta mig med både Yngve, segelmakarhantverket och inte minst seglen. Ett hantverk som kan ge handvärk för den ovane. Segelsömnad för hand har alla möjligheter att verkligen ge seglen dess rätta och ursprungliga form. De är inte bara raka ”tygbitar som sys ihop” ska ni veta. Nej, här gäller att sy ihop våder och anpassa längder i ”kanterna” så att seglet ställer sig rätt i vinden. Sprisegel, toppsegel och fock, om nära åtta kvm, får en segelduk som heter Clipper canvas, Super Light, 310 gram per kvm. Otroligt härlig lyster i polyesterväven! Yngve har dessutom valt ett matchande garn, ton i ton för sin sömnad. För att den ursprungliga vådbredden, 1 fot, skall framträda på seglen har han lagt in en ”blindsöm”. Raffinerat! Fakta av lite ovanligt slag i sammanhanget; 7 700 handstyng. Det går knappt att jämföra med att sy i en knapp. Att märka är också att i alla horn finns det inga metalldelar. Allt är uppbyggt med garn som sedan klätts över. Det är verkligen hantverk, inte minst att se till att hålens diameter blir rätt. Till exempel att forma ”Pikhornet”, som ni ser på bilden. Hon ”Jungman Janson” för ju som bekant sprisegel och då gäller det att ha något att stoppa spristång i. Ett annat exempel på handarbetet ser ni på bilden som visar klädning av ett fallhorn. En 8 mm:s lina sys in som stagning i kanten av seglet. Lik, heter det liksom på seglarspråk. Gleistein tempest, sa' han visst också. Bland alla verktygen som du ser på segelmakarbänken finns ett för svenskt hantverk ovanligt verktyg, "Seam Rubber", en liten tingest i mörkt trä, det är faktiskt segelmakarens "strykjärn", en import från de sju haven.Mer om segelmakare Yngve finns att läsa här på Kustguide från våra reportage om Briggen Gerda. På Gerdavarvet kan du ibland hitta honom sysselsatt med allt från fendrar, långa, korta och runda. Den sistnämnda lär visst i skutkretsar heta ”Styrmansskalle”. Återstår att tillönska ”Jungman Jansson” en härlig sommar med god vind! Hälsningar/ Hamnkontoretred. |
![]()
Skapad:04-02-25©Webgraph Uppdatering