ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Gerda - just nu, juni 2002
Gerdas pekeFramåt för Gerda, 9,5 m drygt…
jo, det är så att man har monterat bogsprötet ombord på sin fasta plats!Därmed är det inga problem med att se vad som är fram och bak.Förut heter det förstås, och det har det hetat förut, alltså när man är framåt.

Uppåt är det också på Gerda, t.o.m. dubbelt upp, fast bara till hälften!Lugn, förklaringen finns. De båda undermasterna är på plats.En maststump till, skall läggas till, uppåt så där en 30 m. Vilken utsikt!

Än bättre utsikter blev det för briggen Gerda med s.k. EU-bidrag. Den storaarbetsstyrkan kan hållas intakt ett tag till. Ni må tro att det verkligenär aktiviteter på gång på alla håll och kanter. Apropå kanter, vaterbordrunt om är klart och i skrivande stund läggs sista däcksplankan påhuvuddäck. Snacka om ytor, i nuläge borde hon riggas för ett matchrace!

DrevningDrivmedel
Ja, jag driver inte med er, men ombord på däck drivs det! Bortåt 1,5 mildrevinnan däcket är klart. 3 varv, först ett bomullsgarn, därefter 2 lager drev.På gammeldags vis med drevjärn och drevklubba (drevkyla), fot för fot, förhand!För alla på skeppsbyggarutbildningen kom det här väl till pass där allahar sitt arbetspass. Större delen av fördäck är redan drivet av drivnadrevare.

Plats för att koja…
Mellandäck förut, blänker som smör med mörka längsgående ränder.Nåten tätad, däcket slipat, ytbehandling klar. Underbar miljö för dehytter som nu börjar ta form. Den första kojen är under montering.Smygvinkeln, tumstock, snickarpennan, här tas inga mått på en höft.Inredningssnickeriets elever får nu tillfälle att passa in sinaförtillverkadekojer, skåp mm som skall ingå i varje hytt.

Gefle Varf…
Området där skeppsbygget pågår är verkligen en historisk mark. Här har såvälstora som mindre skepp börjat sin resa ut på de sju haven. Olika ägare harpasserat genom åren.Startår får anses vara 1873 då företagets namn Gefle Varf finns med idokumenten.

1883 till 1891 var AB Atlas, Stockholm ägare.
Vid den tidpunkten händer nu en smått varvsindustriteknisk historiskhändelse. En engelskt tillverkad ångmaskin med tillhörande slipspelinstalleras. Hör och häpna, kom och se och begrunda det faktum attslipspelet fungerar fortfarande!

SlipspelLördagen 8 juni var det en ”Öppet Hus dag” på Gerdavarvet med en mängd aktiviteter. En av dem var en körning med slipspelet. Sliphuset invaderadesav intresserade besökare som fick både se och höra den liggande ångmaskinenarbeta. En två ton tung cementklump släpades fram på marken.Jo, lite fusk var det förstås, en stor mobil luftkompressor hade ställtstill förfogande från en välkänd maskinuthyrningsfirma. 12 kubikmeter lufträckte väl för att få ångmaskinen i arbete lugnt och fint.Ångpannan som är inrymd i samma byggnad har rostat sönder. Panna försåg även en annan ångmaskin. Det fanns nämligen en kran nere vid kajen. Ångmaskinen har återfunnits på en skrotaffär. Glädjande nog i sådant skick att man kan ha förhoppningar på att den går att renovera.

Förhoppningarna om att få igång ett Kustlag med Sliphuset och dess maskinerisom arbetsobjekt ser ut att få en bra start. Många av besökarna anmälde sittintresse. Vi vill också här passa på att inbjuda alla Kustguides besökare.Ni som vill vara med och förverkliga återställandet av Sliphuset, ta kontaktmed kustkulturföreningen ”Kustlagen Södra Bottenhavet”.

Sommar 2002…
De flesta av oss ser nu fram emot sommar, sol och semester,några håller servicen igång.På Gerdavarvet kan du göra besök över hela sommaren!

Finns du i Gävleområdet den 6 juli?I så fall är du inbjuden till ”Kustkulturens Dag” vid Engeltofta.Delar av Gävles fiskeflotta lägger till och bjuder ombord. Ettböcklingsrökeri kommer att vara igång, och naturligtvis bjuds det på ”Sotare”. Dragspelsklubbarna bjuder in till ”spel i busken”.Ett upprop om att de med Träbåtar söker sig dit till eftermidagensunderhållning. Sportfiskarna kommer att vissa hur det skall gå till när manvill få något på kroken. En förläsning på kvällssidan har temat ”Kustkultur vad är det?”. Välkommen!

Med sommarhälsningar
Hamnkontoret
red.

Skapad: 02-06-19©Webgraph Uppdatering