ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
BOHUSLÄNS KUST – 07
wilbur_G_teborg_vid_kajen.jpg
Götheborg vid kaj i Lysekil.
Kustkulturhistoriska händelser avlöste varandra i somras.
Vad sägs om S/S Göteborg, vikingaskepp och bogserbåt?
En rejäl provkarta på flytande förmål. Må man säga.


Tar vi det i tur och ordning, så hände det sig att några platser längs kusten fick besök av Ostindienfararen. Med reducerad besättning och segel, de flesta seglen var på lagning och tvätt, la hon till i Lysekil. Allmänheten, du och jag samt åtskilligt många till, fick tillfälle att komma ombord.

Lite här och var fanns några ur besättningen till hands för att berätta och svara på frågor. Ett fiffigt arrangemang med biljettförsäljningen gjorde att det alltid var lagom många ombord. Det gav plats och tid för alla att stanna till när något var speciellt intressant. Hantverket ombord var faktiskt imponerande, även om besökaren inte gavs tillfälle att se allt. Skepparens kajuta och andra lite mer privata utrymmen var stängda. Nåväl, det fanns mycket annat att se, intressant var också att lyssna på beskrivningarna om livet ombord vid seglatsen sydvart.

Att sova bland kanoner var visst populärt! Orsaken var den besvärande värmen. Den vid forna seglatser så nödvändiga djurhållningen, grisar och höns, har numera ersatts med moderna kyl- och frysanläggningar. Byssans matsedel var fullt jämförbar med restaurangerna i land. Det hårda arbetet med segelsättningen gjorde sitt till för aptiten alltid var på topp. Modernt tågvirke underlättade i varje fall något av slitet. Bogpropeller? Nää, där går gränsen sa´ styrman. Fast bogserbåtshjälp behövs förstås vid tilläggning och avfärder.
Får du tillfälle att besöka henne, så gör det!

wilbur_bohuslan_sommar_07.html_gotheborgstrip.jpg
Fakta: Totallängd = 58,5 meter. Bredd = 11,0 meter. Djupgående = 5,75 meter. Höjd över vattenytan = 47,0 meter. Segelyta = 1964 kvadratmeter. Deplacement = 1250 ton. Besättning = 80 personer (varav 50 volontärer. Antal kanoner = 10. Medelhastighet = 5-6 knop (max 11 knop.) Tvåtungad flagga. Ostindiska Compagniets fartyg hade rätt att bära tvåtungad flagga för att ge intryck av ett örlogsfartyg och därmed skrämma eventuella pirater. Nya Ostindienfararen har också fått rätt att föra tvåtungad flagga.
Vid kajen intill fanns bogserbåten ”Harry”. Påpassligt nog så startade man motorn och via en högtalaranläggning berättade man om båten. Historiskt sett, så minner den om en liten annan epok. Den fyrcylindriga ”tändkulemotorn” är unik och inte minst imponerande både att se och höra. Ett speciellt reportage om bogserbåten ”Harry” hittar du här på Kustguide.net. Använd SÖK-funktionen.

wilbur_bohuslan_sommar_07.html_mas.jpg
Några landmil uppåt längs kusten, närmare bestämt intill Hamburgersund, hittar vi vikingabyn Hornbore. Sverige har ett fyrtiotal rekonstruerade forntidsanläggningar, de flesta byggda på 1990-talet.

Här var det liv och rörelse utan dess like. Sjösättning på riktigt gammeldags vis.
En nybyggd vikingaskepp skulle ner i sitt rätta element!
Men först, några ord om byn.
Redan vid entrén möts man av en lite underlig byggnad. Ett s.k. Långhus (24 meter) är uppbyggt i tidstrogna former. Nu mera är det stillsamma verksamheter som bedrivs där. En kort promenad ned till stranden ger ett helt annat perspektiv.

Här möts man av både grisar, höns och en get, alla fritt strövande. Getens horn gjorde att man ofrivilligt höll koll på var den var. Ett tiotal småhus rymmande en rad olika aktiviteter väckte förstår nyfikenhet. Det var speciellt barnen som sökte sig till husen för att få pröva på olika aktiviteter.
Att få göra i ordning sin egen deg och baka samt grädda roade alla. Det smakade gott också, sa´ dom i varje fall. Leran gjorde att de trivdes med att få kladda. Jo, det blev en och annan liten kruka.
Den ”hängande” vävstolen var visst lite för avancerad, det var helt lugnt i det huset.
Bågpilsskytte stod i alla fall högt på ”provapålistan”, och visst blev det en och annan tavelträff. Att jaga vildsvin med de bågarna, var inte ens att tänka på.

wilbur_viking_mini.jpgNere vid stranden låg ett par småbåtar med vikingastuk. Lite längre ut vid bryggan fanns två stycken vikingaskepp. Det ena var Sällskapet Vikingatida Skepp ”Vidfamne” som hedrade sjösättningen med sitt besök. Dagen efter stuvades hon för nästa etapp med destination ”Vestfold Vikingfestival”, Norge. ”Vidfamne” är en replika från 1933 då resterna av ett vikingatida handelsskepp, en s.k. knarr, hittades strax söder om Älvängen norr om Göteborg längs Göta älv. Vid bryggan låg också det nydöpta (mjöd) vikingaskeppet ”Heigrin” (uttal:Hejrin) Namnet har Island som ursprung och betyder på svenska, Hägern. Sjöfågelnamn valdes för att man har tidigare två båtar som är döpta till ”Blaufurill” (Kungsfiskaren) och till ”Skarven”

wilbur_viking_brygga.jpg
Förebilden finns i Roskilde, Danmark och kallas Skuldelev-vrak No. 3. (1040 e.Kr.)
”Hägern” är tolv meter långt (original var tretton meter och 8 decimeter) och bredden är treochenhalv meter. Med åtta roddare dvs. fyra årpar blir det fart på skeppet. Finns det vind åt rätt håll, ja, då hissas råseglet om sisådär 30-35 kvadrat.
Matrialet är ek i stävar och övre bord allt övrigt i furu.
Vikingaskeppet är ett handelsskepp (knarr) lämpat för seglatser längs kusten.
Skeppet ägs Skeppslaget Hägern, ideell förening, bildad 2006/07.

Kustguides utsände Gratulerar och önskar ”Hejrin” lycka på kommande färder!


Kommentera!