ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Gerda, december 2001
December...
Redan mitten av december och vi ligger på plus! Tja, inte varje dag förstås,ibland biter det till ordentligt, häromdagen var det nästan minus åtta. Detär sådant man får ta, så här års.Eljest är det rejält med plus på Gerdavarvet. Nästan så det blir över.Frågan är vad vi skall börja i för ända. Det är gott om dom också. Om interepslageri precis, men sjömaning pågår i en av sektionerna på varvet.Fendrar, långa och smala, korta och tjocka ja t.o.m. runda!

LuciakörTindrande ljus som skrider in i ...
I ordning utan inbördes oordning, en av ljuspunkterna på hög plusnivå varLuciafirandet.Nu kan det avslöjas vem som blev Lucian på Gerdavarvet. Elever frånStenebergsskolan (Brynäs) plus musikant, tågade mycket stilfullt in på enför tillfället nedsläckt spantlave.En skicklig musiklärare och duktiga elever presenterade de kända julsångernai varvsmiljö. Uppskattat till tusen, och när kören stämde upp med litefräschare sånger, med gospelsstuk, gungade större delen av personalensjömansmässigt i takt.Vid oväntade besök så blev det en kopp Gev... och som bonus dagen till ära enkringlig företeelse, benämnd Lussekatt. God! Säkert, har här ännu entradition tillförts Gerdavarvet.

SjösättningTvå solröda segel styr in mot kaj ...
En efterlängtad ljusglimt bjöd Solen på när årets sjösättning gick avstapeln.Precis dagarna före var det spända förväntningar och brådska bland elevernapå båtbyggarlinjen. Jajamensan, trots december, så var dagen Sjösättningfastställd.Fortfarande öppet vatten vid den mindre slipen, ingen snö och lagom med vindföratt kanhända prova segelstället också.Så var det då dags, förberedelserna tog fart när dagsljuset övertogmorgonmörkret. Till att börja med så startades en rejäl brasa,grovstädningen bidrog med bränslet. Jo, dagen började faktiskt lite iminusnivå, fast den plussade till sig frampå förmiddagen. Delar avpersonalen från Gerdacafét kom med bord, pepparkakor och glögg, de börjadese riktigt mysigt ut. Intresserade åskådare samlade ihop sig. Tar vi medpersonalstyrkan på varvet, drygt 60 pers, och lägger till övriga, närmar mansig siffran tvåhundra.

Briggen Gerda Gefle:s skeppsbåt, transporterad på trailer, framdragen av ennytvättad traktor, höll tidtabellen perfekt. Skeppsbåt 1, som hon kommer attheta, såg inte alls orolig ut för att bli blöt. I varje fall på utsidan.Fast i likhet med Gerda så var hon ändå lite tveksam. Kanske det var liteför högt ner till vattnet – men med lite hjälp att komma igång, så nöjde honsig med ett lite förnärmat plask, neg djupt ett par gånger och tackade förapplåder och hurrarop.Det är en läcker syn att få se en i ek klinkbyggd båt glida fram.Förtjusningen bland den lite blåfrusna publiken gick inte att ta miste på.När sedan de handsydda seglen hissats och hon gled ut ur hamnen för enpremiärseglats, kom en spontan applådåska att dåna ut över fjärden. Och såblev man varm om händerna förstås, också ett plus.

Gerda kojDags för kojen ...
Inne i den nyinredda sektionen för inredningssnickeri varde det också rejältmed ljus.Det är så det skall vara på en bra arbetsplats. De flesta snickerimaskinernasom behövs är igång. Rikligt med handverktyg och med arbetsbänkar tillförfogande. En mäster för utbildningen, Claes Andersson på plats.Verksamheten i full gång. Även den sker till stor del ombord på BriggenGerda Gefle. Några elever lägger in mellandäck i förpiken. En trappa ned ärredan på plats. I den här delen av skeppet kommer kojplatser att förläggas.Prototypen till en sektion är under arbete på snickeriverkstaden. Det här govänner är lite småknepigt. Verkstadsgolvet är plant, ligger i våg medlodräta väggar. Ombord är det inte ens tvärtom. Om man vill se det litevinklat så stämmer det ändå dåligt. Dessutom så utförs snickerierna för attmonteras på plats. Hängde ni med, först bygga ihop när man står rakt, sedansätta ihop när det mesta går snett. På nå vis så får dom till det. Var såsäker.Claes hälsar och säger att du är välkommen in och hälsa på! Kanhända t.o.m.påbörja en utbildning?

SkeppbyggmästerAlle man på däck ...
är väl att ta i, men halva, nästan, för nu har det kommit åtskilligt meddäcksplankor på plats. Dessutom en mängd andra arbeten, exv.däcksgenomförningar för master. Förarbeten pågår för vad som kommer att ståpå däck, så nu börjar man att fatta vad allt ska vara bra för och akter.Förklaringen hade skeppsbyggmästaren. Mycket har förarbetats och nu när videssutom har en ganska stor arbetsstyrka till förfogande, ja, då händer detsaker, sa´ han och såg väldigt nöjd ut. Att Gerda ligger inne med tankar harvi skrivit om tidigare. Nu kan vi säga att hon har tänkt till, för att nuhar ytterliggare tankar lagts till. Tur är väl det för snart så ligger undredäck också där det ska. Fortfarande inget golvknarr, (däcks-knarr?) det kanundertecknad som trampat på däck intyga.

Kursslut, julbord ...
Även om det ordinarie julbordet inte fick plats för drygt sextio personer,så hade kökspersonalen funnit en bra lösning, nämligen ”Jultallrik”. Könblev lång och fylld av förväntansfulla köare. Serveringstekniken varfulländad, 1,5 minuter, sedan stod man med en förladdad jultallrik.Kompletteringen med olika sorters sill, saltgurka osv. tog mellan en tilltvå minuter beroende på tveksamma val. Orkar jag med det här? Lite ost,kanske? Måste lämna plats för Ris a´la´Maltan också. Efter en kopp kaffe påmaten var julstämningen fullständig i magen. Julbock och tack till CaféGerda och dess personal.Båtbyggarlinjen som slutar sin utbildning nu till jul önskas lycka till utiförvärvslivet.En ny kurs har sin start på nyåret och till den finns i skrivande stundplatser kvar. Ge dig själv en bestående julklapp, välj enbåtbyggarutbildning!

Båtbyggarlinjen

Hälsningar/
Hamnkontoret
red.

Skapad: 01-12-18©Webgraph Uppdatering