ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Rök, Ånga, Ärtsoppa!
Skorsten.jpg Manometer.jpg Rök, Ånga, Ärtsoppa; det var så det stod i inledningen på inbjudan till visningen av Ångslipspelet vid f.d. Gefle Varf.  En torsdag i förra veckan, den dagen då vintern kom till Gävle, som snöstormen svepte in från havet. Kustlagen Södra Bottenhavets pilotprojekt ”Ångslipspelet” fyller alla kraven i föreningens stadgar. Vårda och värna om vårt Maritima Kulturarv samt ge det en meningsfylld utveckling. En kunskapsbro till kommande generationer.

Vädret till trots, det blev faktiskt lite bättre fram på dagen, så samlades drygt ett trettiotal personer inne i husets ångvärme. Arbetslaget hade redan dagen innan förvärmt ångpannan för att korta av uppvärmningstiden. Spännande minuter när manometerns nål ”lyfte” från sin parkeringsplats. Ganska snart var den uppe vid 2.5 , fullt tillräckligt för körning av ångmaskinen. Total uppvärmningstid rör sig om c:a 6 - 7 timmar.

[Om du klickar på maskinbilderna till höger, öppnas de i större skala i ett nytt fönster!]

vevaxel.jpg Lite fakta måste vi förstås blanda in här i texten.  Till att börja med, så ägnar vi ångpannan några minuter. Den är en s.k. sjöpanna av Scottetyp byggd 1926 vid Bergsunds verkstäder. Eldytan i den nitade pannan är nästan 30 kvadratmeter. Pannan tjänstgjorde fram till -99 ombord på s/s Östa. Skepparen bestämde sig då, för att i samråd med Sjöfartsverket, att modernisera arbetet ombord. Med en utökad automatik för driften av pannan kunde personalstyrkan reduceras. s/s Östa återfinns i dag som ett K-märkt passagerarfartyg i Stockholms skärgård. Mer om s/s Östa hittar du på:  www.osta.nu.

Bergsundspannan har nu fått en rejäl översyn. Ventiler/ kranar/ har demonterats och såväl säten som ventilkäglor har blivit inslipade, packningsytor rengjorts och packats om. Tuberna har ”sotats” och kollats. Blandningskärl och matarvattenledningar har installerats.

matarvattenpump.jpg lubricator.jpg Hör och häpna gott folk, in i huset kommer det en dag en äldre man bärande på något underligt avlångt! Det visade sig vara en liten ångmaskinsdriven matarvattenpump. Inte nog med det, den hade tidigare varit installerad för den numera skrotade pannan i huset. Bingo! Nu fungerar den igen.

Om den liggande tvåcylindriga mottrycks ångmaskinen kan vi berätta att den är helt i originalskick. Otroligt! Den har tillverkats någon gång i början av 1880 för att driva det slipspel som importerats från Southampton, England. Oljetryckpressen, som har mekanisk matning, är helt intakt och fungerar perfekt för att pressa in oljan för smörjning av cylindrarna. Övrig smörjning sker via vekar från oljebehållare. Ett par av smörjställena kräver daglig tillsyn för påfyllning av oljan. – Tänk efter nu lite, här fick man automatiskt en tillsyn av lagringar som gjorde att man i tid kunde sätta in underhållsåtgärder. Fjärran från dagens elektroniska system.

skuret_drev.jpg  Vinschspelet, som togs i bruk i september 1885, kommer också från Day & Summer, Southampton, är en anläggning av jätteformat. Viren, med en dimension av c:a 15 cm i diameter och några hundra meters längd ligger på en lintrumma med drygt en meter i diameter. En något klenare vire fanns på en mindre lintrumma, den viren användes att spela ut slipvagnen och dragviren.Huset, som allt inryms i, är varsamt underhållet under överinseende av Länsmuseet Gävleborg och har i stort samma inredning och utseende som det haft genom alla åren.

Nää, nu över till visningsdagens begivenheter. Ärtsoppa stod i inbjudningen, å det vill jag lova - det var populärt. Inte bara för att det var torsdag och lunchtid, utan det lite bistra vädret hjälpte säkert till att tömma kitteln med ärtsoppan. Gemytligt samspråk och frågor kring maskineriet skapade en trivsam stämning.

Drev_vire.jpg Ångkörkort, stod det på en affisch vid entrén, premiärdagen till ära, en kostnadsfri grundlektion samt möjligheter att ”köra upp”. Kön växte snabbt vid instruktörerna och inspektören fick fullt upp med att kontrollera och skriva under på körkorten. Efter väl förvärvat kort kunde medlemskap erhållas i en för dagen bildad fanclub, eller vad sägs om följande: Member of Exclusive Great Society of Scotch Fire Tube Marin Steam Boilers 'Fireman on Bergsund 1926' - Jajamensan, det var många stolta besökare som klarade av provet.

Sammanfattningsvis, anläggningen är nu godkänd av Det Norske Veritas och skulle alltså kunna användas som i fornstora dagar. Tyvärr är ursprungliga slipbädden nu överbyggd med en stapelbädd som användes vid bygget av Briggen Gerda. Ambitionerna finns att iordningställa den som slip för att kunna serva mindre fartyg upp till 500 ton. Ett eldrivet vinschspel är installerat.

Fyr.jpg I fornstora dagar, ja, då handlade det om att dra upp fartyg om 5 000 ton och med en dragkraft om ett tusen ton så var det inga problem att få fartygen på torra land. Ångslipspelet är egentligen det enda bevarade, så när som på en kran vid den forna stapelbädden och vissa byggnader, från Gefle Varf:s mångfasetterade historia. Det nu fungerande spelet är det enda som finns i Sverige och bland våra kunniga besökare hävdas det att det inte finns något motsvarande i Europa.

Allt för mycket skall väl inte avslöjas om framtida visioner för ångslipspelet men att det är på god väg att bli ett attraktivt arbetarlivsmuseum är hel klart. Ångpannan är nu avställd och torkad för sin vintervila. I takt med att vårsolen tinnar upp anläggningen och entusiasterna, så kan ni vara övertygade om att det händer en hel del nästa år. Välkommen in för att se ångslipspelet och vet ni vad, jo, kolla av era och andrass kunskaper om ångslipspel, vi tar gärna mot tips och synpunkter.

Hälsningar från Hamnkontorets utsände medarbetare någonstans i ångmolnet.