ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Efter 16 år i Grekland - Kroatien ger mersmak
hamn.jpg
Milna på ön Hvar. Härlig plats att strosa runt på.
Vi ligger som en liten barkbåt bredvid den stora
mörkblå båten.
Foto: LASSE HALVARSSON

Hur är det att segla i Kroatien?En eskader på 13 båtar med sex till tio man på varje båt prövade på det livet härom veckan. Med var ett stort gäng från Gävle - bland andra musiker som stod för kvällsunderhållningen.

Det var i det forna Jugoslavien som svenskarna började chartersegla. En del köpte egen båt och lade den i Adriatiska havet. Det var ju perfekta segelvatten. Men så kom kriget i slutet på 1980 och båtturismen dog förstås. Grekerna tog över en stor del av charterturismen. Turkarna en del.

Nu när kriget är slut och Jugoslavien delat, så vill man naturligtvis ta tillbaka turisterna till alla öarna.Det ges ut fina påkostade broschyrer, sjökort, man visar upp sig på båtmässor och visar att man är beredd att ta emot båtfolket. Det finns flera svenska resebyråer som ordnar segelresor. Kroatien har i dag den längsta kustremsan av de nya länderna. Där har jag nu seglat för första gången efter att seglat 16 år i rad i Grekland!

Vilka är då de stora skillnaderna?
Vilket är bäst? Billigast?
Var finns bästa maten?
Ja... det är vårt att svara på. Men helt klart så överraskade Kroatien.Hamnarna är stora och välorganiserade med el på bryggan, duschar, toaletter. På kajen står ofta en man och vinkar in båten till en bestämd plats. Det kostar pengar förstås, beroende på hur stor båten är och hur många man är ombord. För vår båt på 49 fot (15,4 meter), elva man stor besättning, kunde det kosta 350 kuna eller kring 400 kronor. I Grekland kostar det några tior, men då tillkommer kostnader för vatten, några andra faciliteter förekommer sällan. Kroaterna är mer rädda om miljön, de ber oss att använda de toaletter som finns och undvika båtens egna där allt går rakt ut i havet.

bad.jpg
Härliga badvikar finns lite överallt i Kroatien.
Klart vatten. Man skryter med att ha Medelhavets
renaste vatten i Kroatien.

Själva seglingen är den samma, mycket lättnavigerat, inga grund.Kroatien har flera möjligheter till naturhamnar, flera riktigt mysiga badvikar och det är kortare avstånd mellan öarna. Grekland är varmare i september både i luften och vattnet, Vädret bjöd under vår period (den 18 till den 25 september) kring 25 grader i luften och 22-23 i vattnet.Så det är upp till var och en att välja själv. Men det är mera grönska i Kroatien.

Maten då?
Mycket bra. Men är den bättre än grekisk mat? Åter igen det där med tycke och smak. I mitt tycke så har grekerna en förmåga att grilla sönder sin mat.Å ena sidan - prismässigt ligger Kroatien bättre till. Å andra sidan - det är lättare att hitta ett billigt flyg till Grekland.

Man behöver inte segla för att se de kroatiska öarna, det går naturligtvis färjor precis som i Grekland. Det blir en kryss-match, - men Kroatien gav mersmak.

Lasse Halvarsson

Ur loggboken: Grillat lamm och gamla gränder

grend.jpg
Mysiga gränder i Milna på ön Hvar.
Lördag:

Från hemmahamnen i Trogir till ön Dervnik Veli, avstånd 7 nm.
Kort etapp första dagen. Starten gick kl 05.30 från Gävle. Klockan 8 på kvällen åt vi middagsbuffé. En lång dag med incheckning och proviantering. Men skönt att vara på väg första dagen.

Söndag:
Drevnik-Palmizana, 18 nm.
Lite vind, badstopp. Fin marina. Middag med de övriga eskaderbåtarna, sång till delar av Gävles Looking Back Band.

Måndag:
Palmizana-Vis, 10 nm.
Vis har till nyligen varit stängd på grund av militära skäl. Vi äter en underbar fiskmiddag, dricker ett inhemskt vin, både rött och vitt och hemsk slivovich (ett slags grappa). Vinodlingen ligger på ett gammalt militärflygfält, man ser tydliga spår. Ön var under andra världskriget bas för Broz Titos styrkor. Det finns gott om grottor där Titos partisaner höll sig gömda för att slå till mot tyska trupper på de större öarna. Spännande ö.

Tisdag:
Vis- Sveti Nedjelja, ön Hvar, 20nm.
En liten hamn. Svettig parkering med stor båt. Förutsätter att vädret är bra. Mycket vacker by på bergssluttningen. Stora vinodlingar. En pärla om man vågar sig dit.

Onsdag:
Sveti Nedjelja-Milna, ön Hvar, 10 nm.
Stor marina. Jättesegelbåtar på över 100 fot i hamnen, aldrig får man vara störst.Här finns Konzum så vi bunkrar mat. Mycket fin gammal stad. Härligt att få strosa omkring i gamla gränder. Vi hittar en liten restaurang med sex bord. Underbart gott, ostar, lufttorkad skinka, olika fiskar, sallad.

Torsdag:
Milna Hvar- Milna Brac 15nm.
Hela eskadern åkte upp till en lantgård utan el, där det bjuds på spett - grillat grovstyckat lamm. Hela skallen kom på bordet. Någon mumsade i sig ögonen. Men köttet var otroligt gott. Oförglömlig middag.Slivovichen smakade om möjligt värre än på Vis.

Fredag:
Milna Brac- Trogir. 20 nm.
Efter frukost med alla tillbehör seglar vi mot hemmahamnen. Vinden drar i, vindmätaren visar 25 knop vind (cirka 12 meter/ sek.) Båten gör över tio knop när vi revar. I Trogir tankar vi upp båten. Vi har gjort av med 50 liter diesel.Total distans cirka 100 nm. Lika långt som från Gävle till Mariehamn på Åland.Vi lade 600 kuna var i skeppskassan och det räckte till frukostar, luncher, hamnavgifter, diesel.
Kustguide tackar Gästskribent Lars Halvarsson för text och bild till det här lockande reportaget!