ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Gerda – just nu, maj 2003
Sköna maj välkommen, med maj-brasor som värmetillskott och sprakande fyrverkeri.Det kan anses vara upplevelsen när april övergår till maj. Visst, det är många dagarmed sol och nästan sommarvärme för att över natt vara svinkallt nästa dag.Fast så är det med våren, lika genom åren, en förtvivlat många måste och otroligt lite tid.

MärsplattanVerksamheten på Gerdavarvet drabbades av lite våryra i år. Den 17 maj var dagen då Gerda skulle kläs på. Stormastens nästan översta del var föremål för mycket arbete innan den fick komma på plats. Det är ganska mycket smide som går till väders ska ni veta, ett antal jungfrur och vajrar med tågvirke tvärs över ska också dit. Inte nog med det, långa vajrar, som räcker ända ner, infästes i masten. När allt kommit på plats så fästes den andra änden i röstjärn som sitter på skrovets yttersida.

Som ni förstår så blir det här ett mastigt reportage, även om det bara handlar om en mast.

Fast egentligen är det två kraftigt dimensionerade runda trädstammar av lärkträd, sinnrikt sammanfogade för att de skall bli längre. Och längre ändå blir det, för det skall till ytterligare en stump allra som högst upp. Höjd över havet mer än trettio meter.

RiggareDet här med att få till riggen kräver sin man, att få till alla jungfrur, taljor och block, rack och rår. En av de få som rår på det här är Jan Gyllenborg, hemmahörande i Falkenberg. Han berättar att det tar drygt ett år att bygga en rigg av den här storleken. Hela arbetet med att få till Gerdas rigg kommer att ta den här sommaren i anspråk.

Precis lagom till den stora riggningsdagen hade solskenet återvänt. Mängder med folk hade sökt sig till Gerdavarvet. Å, vet ni, just när resningen påbörjats så kom en kort regnskur.

BiggsegelbomEnligt alla traditioner så ska det bringa lycka med lite regn i brudkronan, så Gerda kände sig säkert lycklig när stormasten väl kommit på plats! Briggsegelbommen är också monterad och kompletterar nu stormastens snaumast.

Ombord på Gerda flyter jobben på bra. För det förliga däckshuset med plats för både byssa och bastu har redan varit taklagsfest och för det aktra har linjerna ritats upp. Under däck blir kojerna allt fler i rask takt. Rörledningar dras, ventiler kopplas, branddörren till förliga salongen är monterad och en mängd andra detaljer kommer till. Alltid något nytt att se varje dag.

Nytt att se på Gerdavarvet på riggningsdagen var några damer från Hälsingland.

Repslagning”Handslaget” är det händiga namnet på föreningen, som slår linor av lin för hand. Föreningens hemort är Kvarnmon i Jättendal en socken i Hälsingland nära havet.

Man arbetar som man gjorde på hantverkartiden. Spinner garner för hand och slår samman till de produkter som behövs. Till exempel 2 garn som smyckesnöre eller 9 garn till klädstreck. Behöver du nya tömmar till hästen så fixar dom till det också.

Den sex veckor långa utbildningen för fartygsbefäl har kommit igång. Navigation, radar och radiokommunikation finns bl.a. med på schemat. De som räknar med att få klänga omkring i riggen på Gerda får nog ge sig till tåls ett tag till, utbildningen startar 2004.

På Annaslipen har ännu ett fartyg fått sin översyn underifrån. Omkring 40 ton vägde damen som har danskt ursprung, en trålare som på äldre dar blivit ombyggd för lite lugnare färder för nöje och rekreation

TrålareJust i dagarna påbörjas arbetet med något som kommer att bli en attraktion av stora mått: Det gamla ångdrivna slipspelet har nu fått sin nya ångpanna levererad. Jovisst, den står precis utanför huset. Mängder med intressant arbete för er som är intresserade av ”gammaldags” teknik. Kan du något om ångpannor och ångmaskiner? Eller vill du vara med för att lära? Gammal eller ung, kvinna eller man, de e bara å kom ner till Gerdavarvet!

Sol, sommar och badvatten med fisk väntar... åsså flytvästen!

Ha det skönt,

Hälsningar

Hamnkontoret/red.

Roddare
Skapad: 03-06-03©Webgraph Uppdatering