ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
BERGSÄKERT

Studiebesök ombord på m/s Sigyn.

Överskriften är lånad från broschyrmaterial över utställningen som fanns ombord på fartyget.Kustguide.net, portalen för Kust och Hav uti Norden, har störst intresse av att få se fartyget.Funderingar kring den s.k. slutförvaringen av utbrända stavar avstår vi frivilligt ifrån.I varje fall här på Kustguide.
Fartyget har ju som en del av oss känner till sedan några år tillbaka varit i bruk med att transportera s.k. atomsopor (radioaktivt avfall). Hon ser vid ett hastigt påseende ut som de flesta mindre fraktfartygen.

Inombords däremot skiljer hon sig avsevärt.
Låt oss börja uppifrån, sådär en femton meter över havet, vi befinner oss på "Bryggan".På min kommentar till styrman, att här uppe får man inte ha anlag för svindel och sjösjuka, så kom svaret: "Svindelsymptomen är inte så besvärliga eftersom man inte kan se rakt ned, men sjösjukankan däremot visa sig ganska snabbt. M/s Sigyn har väldigt lätt för att rulla och har väldigt korta snabba rörelser. Folk med uppemot trettio års sjövana har faktiskt mått rätt dåligt innan de vant sig.Klar fördel är att man blir en duktig dansör av att 'dansa omkring' här, lite av Salsa och Stepdans."

Den tekniska utrustning som möter en är av högsta klass. DGPS i de flesta fall ända in till kaj hjälper till så att hon för sig som man förväntar sig av en dam. För en god konversation med henne så finns det ombord en modern kommunikationsutrustning som håller kontakt med bevakningscentralen i land, vilket betyder att man alltid kan fastställa hennes position.M/S Sigyn byggdes 1982 och är ett kombinerat roll on/roll off- och lift on/lift off-fartyg. För driften av fartyget har SKB (Svensk Kärnbränslehantering AB) anlitat Rederiaktiebolaget Gotland. Två besättningar om vardera tolv man pysslar om henne.

Lastrummet omges av fyra meter breda maskinrum och en fyra meter hög dubbelbotten. Väggarna består av strålskärmande betong. För säker och miljövänlig drift har rederiet tagit fram en QSE-manual (Quality, Safety, Environment), som uppfyller internationella krav på säker sjöfart och skyddande av miljön.

Tekniska data: Dödviktstonnage; 2 044 ton. Längd överallt; 90.33 m. Bredd; 18.04 m.Djupgående vid full last; 4 m. Bruttotonnage; 4 166 ton. Lastförmåga vid fyllda skyddstankar; 1 400 ton. Maskinstyrka; 2 x 1 170 kW. Marschfart; 12 knop.

Uppgifterna är hämtade från SKB:s folder H23 810 010.Vill du veta mer om SKB så är adressen: www.skb.se E-post:info@skb.se


Skapad: 00-09-06©Webgraph Uppdatering