Aktiviteter på högvarv en söndag, solsken och mängder med folk. Dragspel meddur i tonerna hördes från durdragspel. Trivselstämning. Strömmingsburgare,varm korv, glass och i ett antal små bodar fanns mycket att fynda.
Varvsområdet var inte som till vardags, fast ändå. Ombord på Briggen Gerdavar ett arbetslag igång med att borra för bultar som sedan drevs in genomskrovet. På insidan möttes den av både bricka och mutter som drogs fastordentligt. Allt under överinseende av intresserade besökare.Föröver under däck fanns den första hytten med sin inredning på plats. Detblir fler. Akterut har nu första maskineriet, dieseldrivna el-aggregatet,monterats in.
Längs kajerna utefter Gavleån var det i dag flottbesök. Både svenska och finska fartyg gästade hamnen. Totalt 21 stycken. En förestående gemensamflottövning startar på måndag.
Vid hamnpiren hade sjöscouternas segelfartyg ”Nordan” lagt till. Nu i50-årsjubel. Och det var stort. Efter att legat på varv för renovering såkan nu seglingarna starta igen. Ungdomarna lyste av glädje över att få kommaut på havet. På havet inne vid Gerdavarvet seglade sjöscouterna medskeppsbåtarna och bjöd med besökarna på kortare segelturer. En sannupplevelse för många unga som följde med ut på böljan.
Inne i verkstadslokalerna arbetades det med ett båtbygge. Bara det är värtett återbesök och reportage, så vi återkommer. Inredningssnickarna var ocksåpå plats och visade upp sig och maskinparken och arbetsobjekten förstås.Yngve Edell arbetsam som vanligt, visade upp segelsömnad, fast just nu varhan sysselsatt med att tillverka en ”hängmatta” en sådan där sovkoj som manhänger upp. Hur skutan än gungar, så blir du kvar i kojen. Snacka om attvaggas till sömn.
Skeppstomten har faktisk varit synlig, fastän det är några år sedan. Det harberättats tidigare från äldre generationer som seglat på de sju haven. Redanvid mitten av 1800-talet, när Gävle var Sveriges största stad vad gällerskeppsbyggeri och sjöfart, omnämnes förekomsten av skeppstomtar. Vid varvenfanns alltså de som i dagligt tal kallas hustomtar. De levde och trivdesgott och var väl respekterade och kunniga på fartygen. Vid en kölsträckningför ett nytt fartyg kom så en ur tomtefamiljen att mönstra på för att sedanfölja fartygen på dess seglats. Men om fartyget missköttes så komskeppstomten att överge det. Eljest så var endast ett haveri eller attskutan ”höggs upp” som gjorde att han lämnade henne.
När en ny brigg skulle byggas och kölsträckningen påbörjatskom en av varvsarbetarna att avslöja en sak. Fler av dem hade hört liteprassel vid kvällstid, några hade helt oförklarligt känt att de borde gåtillbaka just när de varit på väg hem. Några småsaker kan tyckas, enkvarglömd lampa, en linoljepyts någon dörr som inte var riktig stängd. Detvar vid kafferasten på eftermiddagen, som han trots stor tvekan,kom att berätta om sitt möte ombord på Briggen Gerda.
Hamnkontorets tro-värdiga Red. |