ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Öppet hus…
bodarAktiviteter på högvarv en söndag, solsken och mängder med folk. Dragspel meddur i tonerna hördes från durdragspel. Trivselstämning. Strömmingsburgare,varm korv, glass och i ett antal små bodar fanns mycket att fynda.

elverkVarvsområdet var inte som till vardags, fast ändå. Ombord på Briggen Gerdavar ett arbetslag igång med att borra för bultar som sedan drevs in genomskrovet. På insidan möttes den av både bricka och mutter som drogs fastordentligt. Allt under överinseende av intresserade besökare.Föröver under däck fanns den första hytten med sin inredning på plats. Detblir fler. Akterut har nu första maskineriet, dieseldrivna el-aggregatet,monterats in.

FlottbesökLängs kajerna utefter Gavleån var det i dag flottbesök. Både svenska och finska fartyg gästade hamnen. Totalt 21 stycken. En förestående gemensamflottövning startar på måndag.

Vid hamnpiren hade sjöscouternas segelfartyg ”Nordan” lagt till. Nu i50-årsjubel. Och det var stort. Efter att legat på varv för renovering såkan nu seglingarna starta igen. Ungdomarna lyste av glädje över att få kommaut på havet. På havet inne vid Gerdavarvet seglade sjöscouterna medskeppsbåtarna och bjöd med besökarna på kortare segelturer. En sannupplevelse för många unga som följde med ut på böljan.

SegelsömnadInne i verkstadslokalerna arbetades det med ett båtbygge. Bara det är värtett återbesök och reportage, så vi återkommer. Inredningssnickarna var ocksåpå plats och visade upp sig och maskinparken och arbetsobjekten förstås.Yngve Edell arbetsam som vanligt, visade upp segelsömnad, fast just nu varhan sysselsatt med att tillverka en ”hängmatta” en sådan där sovkoj som manhänger upp. Hur skutan än gungar, så blir du kvar i kojen. Snacka om attvaggas till sömn.

skeppstomteSkeppstomten har faktisk varit synlig, fastän det är några år sedan. Det harberättats tidigare från äldre generationer som seglat på de sju haven. Redanvid mitten av 1800-talet, när Gävle var Sveriges största stad vad gällerskeppsbyggeri och sjöfart, omnämnes förekomsten av skeppstomtar. Vid varvenfanns alltså de som i dagligt tal kallas hustomtar. De levde och trivdesgott och var väl respekterade och kunniga på fartygen. Vid en kölsträckningför ett nytt fartyg kom så en ur tomtefamiljen att mönstra på för att sedanfölja fartygen på dess seglats. Men om fartyget missköttes så komskeppstomten att överge det. Eljest så var endast ett haveri eller attskutan ”höggs upp” som gjorde att han lämnade henne.

När en ny brigg skulle byggas och kölsträckningen påbörjatskom en av varvsarbetarna att avslöja en sak. Fler av dem hade hört liteprassel vid kvällstid, några hade helt oförklarligt känt att de borde gåtillbaka just när de varit på väg hem. Några småsaker kan tyckas, enkvarglömd lampa, en linoljepyts någon dörr som inte var riktig stängd. Detvar vid kafferasten på eftermiddagen, som han trots stor tvekan,kom att berätta om sitt möte ombord på Briggen Gerda.

Hamnkontorets tro-värdiga
Red.

Skapad: 02-09-02©Webgraph Uppdatering