ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
OSLO, Atlantkustens pärla.
Karl Johans gate, "Karl Johan", är säkert din första tanke. Holmenkollen, denandra. Ändå tror jag att vi med hav och kust i sinnet tänker på Tor Heyerdahl ochKontikiflotten och papyrusbåten Ra. Många söker sig ut på Bygdøya för att besöka museet där. Är man nu svensk av födsel och ohejdad vana, så sträcker man lite på sig. Vihade ju en svensk med ombord på Kontiki!

Hav förenar kuster. Kontikis och Ras färder bekräftar sjöfarandetsbetydelse för oss. När uppstod egentligen kustkultur? Svårt att besvara, men någonstans itidernas begynnelse har det hänt saker. Vikingarnas, spanjorernas porutgisernas och engelsmännens, holländarnas, ja alla seglande nationers seglatser har påverkat utvecklingen. Segelfartygen och med teknikens utveckling ångfartygen är betydelsefulla steg i historien fram till våra dagars sjöfart.


Med lite av kustkulturen inombords startar vi en liten promenad längs Oslosgator ned mot kajerna. Här är minst lika intressant att strosa omkring sompå Karl Johan. Det finns många skönheter att titta på även här. Ett plus äratt dom finns på vattnet också. Vid kaj.


Nordre Akershuskai har mycket intressant att bjuda på. Förklaringen står attfinna vid Skur 28. Här är hemvisten för Forbundet KYSTEN samt Oslo Maritime Kulturvernsenter, OMK. För att arbeta för en museihamn för fartyg som är värda att bevara bildades OMK 1994. Det är organiserat som stiftelse i vilken fler organisationer ingår. Forbundet KYSTEN:s valspråk: " Vern gennom bruk" fritt översatt tillsvenska:"bevara genom att använda" är faktiskt genialt. Jag menar, då fungerar detockså.

OMK har också en plats vid östra sidan av Rådhusbrygge 1. där ligger minsveparenKNM Alta, D/S Børøysund, Bilfärjan M/S Tjeldsundfergen III, bermudariggade ketchen S/Y Mohawk och S/S Styrbjørn.


Kustguides vandring blev ganska ofta avbruten. Här fanns helt underbarafartyg och vyer. Här några bilder och lite kortfattade beskrivningar av en del av vad somfanns vid kaj. Låt oss börja med vad du först lägger märke till,fullriggaren Christian Radich (t.v), dvs om du har turen att hon ligger i sinhemmahamn. Skeppet blev färdigbyggt februari 1937 och används än i dag påresor runt om i världen. För mer info: http://www.tihlde.org/~bjorni/christian.html*

Från segel till ånga! Kom ombord på D/S Børøysund (nedan)!
Det är Norges enda passagerarfartyg med original koleldad ångmaskin. Byggt påTrondheims mek verkstad 1908 och var då en kombinerad passagerar- ochsläpbåt. Skeppets första namn var Odin och hon(?) trafikeradeTrønderlagskusten fram till 1923.Därefter följde några år i Bergendistriktet under namnet Skjergar, innanhon 1925 blev såld till Vesteraalens Dampsskibsselskab. Skeppet fick namnet Børøysund och fram till 1959 trafikerade hon Lofoten och Vesteålen. Norsk Veteranskibsklubb räddade skeppet från upphuggning 1969.


Sedan övertagandet har skeppet genomgått reparationer och renoveringari stor utsträckning. Målet var att renovera skeppet till sitt ursprung, såsom hon såg ut efter ombyggnaden 1935, samt att ta vara på D/S Børøysund,som ett stycke levande maritim kulturhistoria.

Ombord finns ett eget postkontor med en egen poststämpel och skeppet föräven postflagg som en officiell bekräftelse på detta. Styrhytten äroriginal, förutom en liten modern detalj - radar, vilket är ett måste mednuvarande sjöregler.

Annars har båten mycket av det gamla kvar i sig. Bland annat, röksalongen påövre däck. Ett litet rum med röda sammetssoffor, och en doft av tobak.Skeppet har även 1:a klass salongen kvar (nedan). Exklusivt med grönasammetssoffor och blänkande mässing. Skeppet är fortfarande sjödugligt och under perioden maj - september kan D/S Børøysund hyras för charterturer i Oslofjorden. Med sin säregna atmosfär ägnar sig skeppet speciellt till jubileer och bröllop.

Børøysund var det fartyg som förde Kulturminnestafetten -97 den sisteetappen mot Rådhuskaia. De sista kabelängderna till Honnørbryggan färdadesstafettansvarlig Morten Kielland i en liten fin nordlandsbåt!


Kustguide.net, sänder en speciell hälsning
som tack för en trevlig visning ombord påBørøysund!

Klubben Norsk Veteranskibsklubb blev grundad 1964 för att skapa ett intresseför Norges maritima historia och med en särskild vikt på ångbåtsperioden.Klubben är en ideell förening och allt arbete är baserat på frivilligainsatser. Eivind Lande, en av klubbens aktiva medlemmar, har skrivit en bok omskeppets historia. Genom flera år har han forskat bland arkiv, intervjuatmänniskor som har arbetat ombord och samlat historier. Resultatet blev enbok på 146 sidor i A 4 format. Den berättar om fartyget från 1908 fram tilli dag.


Väl på kajen igen, i skön höstsol och med en kopp kaffe, stannar vi tillinför M314 Alta. Oj, vilka omkastningar i utbud av fartyg det finns här längs kajen. Det går bara inte att klara av allt på en dag. Segelfartyg nästan i alla dess former,ångfartyg och så nu en modern stålvariant.

Det är faktiskt en minsvepare!
M314 Alta togs över från Belgiska marinen 23 maj 1966. Fartyget ärrestaurerat och komplett som i operativ tjänst. Alta kan i praktikenlägga ut från kaj och starta en minröjning omedelbart. Skeppet är fullt utrustat med minsveparutrustning.

Den rättmätige ägaren av M314 Alta är Försvarsmuseet, men skötsel ochunderhåll sköts av frivilliga. Alta var i tjänstgöring till ganska nyligen och blev överlämnad till Försvarsmuseet 23 maj 1996.
Hon blev sjösatt 31 januari 1953 vid Hodgeson Bros, Goudy & Stevens, East Boothbay, Main, USA. Max fart: 38 knop. Besättning: 38 man.

Hav som förenar, hav som förmedlar, hav som bär oss i framtiden. Utan vårtkustkulturella arv så fanns det ingen förankring. Kustbudkavlens upphovsmanoch projektledare Rune Sundmark arbetar just med en uppföljning av och enförstudie om Kustkulturutveckling 2000. Må lycka och välgång följa utredningen så att vi kan få se en "kjempestor" insats i Sverige för vår Kustkultur.

Tillbaka i verkligheten, det kyler på, stenkajen gör sig påmind akterut,dags att återvända till Sverige. Kan ändå inte riktigt låta bli att funderaöver, När kommer Sverige att ha skapat något liknande "skyddsnät" som vifått se här? Har du synpunkter, så hjälp oss och Rune att skapa förutsättningar förKustkulturen!
Kontakta oss.

Text och foto Marianne Andersson
Kustguide.net / red.


Skapad: 00-10-08©Webgraph Uppdatering