ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
FARTYGSFORUM 20-21 Oktober 2007
Till Sjöhistoriska Museets filmsal hade denna helg samlats ett femtiotal intresserade från praktiskt taget hela landet. Temat var: Dialog om Framtiden – mål och visioner om fartygsbevarande. Fartygsforum har funnits sedan 2001 och äger rum vartannat år i huvudstaden. Forum 2008 kommer att äga rum i Göteborg, Maritiman, helgen den 18-19 oktober.

kk_fartygsforum_rapport_07.html_PA210291.jpg
Här är Claes Wollentz t h med sina danska gäster
(Sjöhistoriska museet Stockholm)
Om den geografiska spridningen av deltagarna var relativt stor så var uppbådet av kunskap desto mer koncentrerat. Här syntes och hördes framträdande skutskeppare från Sveriges Segelfartygsförening SSF och ångbåtsägare från Sveriges Ångbåtsförening, SÅF. Även Stockholms Skeppsförening - för fritidsfartyg - med ett 150-tal medlemmar var representerad. Sjöfartsverkets sjöfartsinspektion deltog med tre representanter.

Som värdar stod museichefen Hans-Lennart Ohlsson och intendenten Claes Wollentz, sjöhistoriska museet som också organiserat dessa fora från första början.

Som ett exempel på framgångsrikt nordiskt samarbete kunde Claes Wollentz överlämna ordet till förste talare, nämligen danske fartygskonsulenten Jens Kroman från Skibsbevaringsfonden. Han förde fram fondens strategi för perioden 2006 - 2011 och medgav sig vara inspirerad av det svenska bevaringsarbetet.

kk_fartygsforum_rapport_07.html_PA210272.jpg
Anders Berg, hedersordförande i EMH och
hedersmedlem i SSF föredrar sin
grupps resultat av grupparbetet.
Första dagens eftermiddag ägnades år arbete i fem grupper för att enligt känd analysmetod lirka fram styrkor, svagheter, hot och möjligheter inom fartygsbevarandet. Här gavs goda möjligheter till dialog. Redovisningen från grupperna kommer att sammanställas av Sjöfartsmuseet. Ett mycket framåtsyftande förslag kom från grupp 1 och dess ordförande Anders Berg. Varför inte inför nästa Forum bilda en arbetsgrupp med deltagande av offentligheter som RAÄ, SMM, Sjöfartsverket och föreningar som Segelfartygsföreningen och Ångbåtsföreningen? Sverker Lindholm, SSF, föreslog att denna grupp administreras av SMM.

Ett annat inslag som inbjöd direkt till dialog var Sjöfartsverkets föredragningar från tf sjösäkerhetsdirektören Per Nordström, och Bo Bergström från fartygsoperativa enhetenliksom Gustaf Dillner, fartygsinspektör och skeppsmätare. Särskilt Bo Bergström fick många frågor om praktik och utbildning. Per Nordström utlovade att inspektionen framöver skulle ställa sig öppen till skriftligt formulerade frågor.

Utbildningsfrågorna för ångfartygen har också blivit angelägna – inte minst är behovet stort att få fram chiefer för ångfartygen. Här höll Kjell Nordeman från SÅF en god summering av utbildningen TF-75 Ånga vid Sjöfartshögskolan i Kalmar.

När Claes Wollentz redovisade från kongressen Baltic Heritage i Vilnius Litauens huvudstad, är det ett tecken på att de övriga Östersjöstaterna har ett intresse att komma igång på samma sätt med att bevara sitt maritima förflutna. Deras problem är förmodligen lika dem som känns igen från det svenska fartygsbevarandet. Enade Östersjönationer kan kanske ge större lättnader för traditionsfartygen i det nya Mare Nostrum? Sommaren 2008 kommer både Ostindiefararen och briggen Tre Kronor att besöka hamnar Östersjön runt, vilket kan väcka ökat intresse för seglande traditionsfartyg.

kk_fartygsforum_rapport_07.html_PA210285.jpg
Rune Sundmark och Magnus Berglund
presenterar projektet inför Brest 2008
Helgens Tema – en dialog för framtiden gav extra näring åt programpunkten Internationella maritima festivalen i Brest 2008. Den handlade inte bara om Brest och dess festival med möjligheter till goda affärer för svenska fartyg som kan ta dagscharter utan också om svenska segelfartygs möjligheter att med sina certifikat komma ur Östersjön, ned till Atlantkusten där nord möter syd just i Brest, Frankrikes andra marinbas. Reella hinder är fartområden och behörigheter dvs certifikaten, samt nya krav på dyrbar elektronisk utrustning. Festivalen i Brest äger dock rum inte oftare än vart fjärde år. Kan det bli möjligt med någon form av dispenser för en sådan långfärd? Något som skulle hjälpa stort för svenska fartyg är om Frankrike från sitt håll sida undertecknade MoU, The Memorandum of Understanding där signatärländerna ömsesidigt accepterar varandras regler.

Presentatörer i power- point var Magnus Berglund från briggen Tre Kronor och Rune Sundmark från SSF, sektion Luleå vilka besökt Brest flerfaldiga gånger. De ingår bägge i SSF:s arbetsgrupp för Brest 2008.

Söndagen avslutades med ett studiebesök ombord på briggen Tre Kronor vid hennes nya kajplats på Kastellholmen, där de gamla kolskjulen inretts som riggsalar och verkstäder. Magnus Berglund, representant för briggen, ledde initierat guidningen. I dagsläget återstår en hel del snickerier och inredningsjobb. Ångbåtsvännerna stannade särskilt inför maskinrummets nyförvärv, den stora rödmålade fartygsdieseln.

Kustguide/Rune Sundmark

kk_fartygsforum_rapport_07.html_PA210282.jpg
Deltagare i Fartygsforum. Filmsalen Sjöhistoriska Museet


Kommentera!