Kustguides utsände reporter mötte ångslupen Frithiof en lördagseftermiddagvid bryggani Taxinge. Några helger under juli månad trafikerar hon sträckan Mariefred –Taxinge. Frithiof har efter en nära nog femtioårig dvala åter väcks till liv.Helrenoverad från köl till skorsten och med en nytillverkad ångpanna har honåter fått flyt.
Under uppehållet vid Taxinge vid premiärturen passade besättningen på atttesta fartygets ”Bodylift.” Vattentemperaturen var behaglig, solen sken,havet blankt, och den "nödställde” hissades varsamt upp från sitt bad.
Frithiofs bogfender tilldrog sig ett specialintresse. Den är tillverkad vidGerdavarvet, Gävle, av Yngve Edell. Minnesgoda läsare erinrar sig säkert denfrån besöket på båtmässan eller från tidigare reportage här på Kustguide.Bogfenderns nuvarande utseende skiljer sig något från sitt ursprungliga.Förklaringen finns i det att den kom att få ändrade funktioner.Frithiof deltog i Stockholms 750- års festligheter. Frithiof kom då atttrafikera sträckan Slussen – Djurgården. Färjetrafiken innebär att mans.a.s. ”nosar” mot kajen med hjälp av att maskin ställs på ”sakta framåt”under tiden som passagerarna går iland/ombord. Vågskvalpet från övrigtrafik gör att fartyget höjs och sänks mot kajen. För att elimineranötningsskador förses då bogfendrarna med ett skydd av löst tågvirke. Detfäster mot kajen men tillåter en glidning mot fendern.Så den får väl fortsätta att se sliten ut fast den inte är utsliten.Hamnkontoret |