ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - BRIGGEN GERDA GEFLE MED TANKAR!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Tänkvärt inombords
Med ett tillfälligt tak över sig gungar hon lite vällustig vid kajen. Denljusa täckningsplasten ger ett behagligt dagsljus för arbetslaget. Tumstockoch penna, på timmermansmaner, skisser och funderingar. Smygvinkel ochvanlig, vinklar resonemangen. Tänk efter före, är en god tanke.

Föröver och längs babordssidan pågår arbeten med garneringen ochklinkbultning.Grabbarna på flotten får säkert "sjöben" innan kvällen. Borrningarna förbultarna flyter på bra. Inombords och för om bränsletankarna har arbetet medett av de två vattentäta skotten påbörjats. Allt efter hand så börjar manatt bygga in sig, nu gäller det, att det som skall in först inte blir sist.Goda tankar, tänkta före är något att tänka på.

Något som kommer att bidra till tyngdpunkten för Gerda Gefle, är de nuinstallerade bränsletankarna.
Jovisst, man passade på att ställa i dom före sjösättningen, men det ärröranslutningar, fästanordningar, och annat småplock, som skall åtgärdas.

Tankar som rinner för en, så här midskepps, det ryms säkert många liter bara ien av dem. 9.000! Lika mycket i den andra. 18.000 blir det tillsammans.Utan att avslöja allt för mycket om gångdistanser, - en överslagsberäkningger så där en 400 gångtimmar, alltså c:a. 3.600 distans-minuter (600landmil). Det förutsätter förstås att motorn är igång, det sker baraundantagsvis, - här ska seglas!

En del av vad som finns i tankarna har du väl också tänkt på. Det behövsbl.a. elektricitet ombord. En hjälpmotor om 50 kWh vill ha lite fråntankarna också.Även om varken Vår Herre eller Kajsa Blås orkar med att ordnavind, så kan nog skepparen känna sig trygg. Drygt tretusen distans, då skaman vara långt bort för att råka ut för "soppatorsk".

Skeppsdäcket det svajar skrivs det i visan. Vi får väl hoppas på att visansförfattaren menar att sjöhävningen gör att det gungar. Eljest kan man troatt däcket var lite ankommet. För att däcket inte ska knäa, så arbetas deinne på snickarverkstaden. Lamell-limmade knän! Materialet är prima ek. Deskall bli till horisontala knän. Ett par per däcksbalk.Ingen risk för attskeppsdäcket skall svaja.

Lasse, han som har så god hand med Gerda Gefle:s samarbetspartners, gledförbi. Telefon igång, i ena handen, ett notisblock i den andra, berättandeatt hyvlingen av däcksplanken snart är klart. Kunde inte missförstås, det ärbra att ha däcksbalkar och knän på plats, innan...

Kul stämning och trivsel möter en på Gerda Varvet. Pröva på med ett besöknågon gång! Lasse var egentligen i full fart med arrangemangen för den mycket populäraträffen för sponsorerna, förlåt, samarbetspartners, ska det heta sa' Lasse.Fast det visste du väl förut, eller... jo, slå du en signal till Lasse såordnar han till det där med samarbetspartners. För han tänker också på detdär med inombords, fast kanske i ett annat skrov. Alltså, festligheterna ochdess påtagliga påverkningar i positiv form. Trivsel (vikt).

Hälsningar från Hamnkontorets personal, som var på lunch vid Gerda Varvet!
red. / kustguide.net

PS. Kolla vårt Annonstorg så får du veta lite om de utbildningar som kommeroch som pågår på Gerda Varvet. DS.


Skapad:00-09-26©Webgraph Uppdatering