Rune Sundmark Projektledare Kusten Runt
TILL SEGELS!Kan Sverige ånyo bli en stor sjöfararnation? Det ser så ut! Nu hafva vi en präktig armada.
Nationen går till segels med Ostindiefararen Götheborg III, Stockholmsbriggen Tre Kronor,Briggen Gerda Gefle, Bojorten Christine av Bro, Vänerslupen Oskar II. Lägg därtillJakten Hoppet av Brantevik och postjakten Hiorten Karlskrona. Stålbarken Gunilla frånÖckerö seglar som utbildningsfartyg för ett gymnasium overseas. Det är bara att välja bland dessa. Idag kallar vi dem traditionsfartyg.
Ostindiefararen är på väg till Kina. Sverige är det enda land som har en ostindiefarare på färd. Nästa sommar ger sig briggen Gerda iväg på en längre tur och sommaren 2007 skall Tre Kronor vara klar att möta tall ships´ race flottan i Stockholm.
De är ovanligt att en nation kan visa upp två briggar i trä. Sverige är unikt i detavseendet. Befäl på de norska fullriggarna är mycket sugna på att få segla dessabriggar. Det upplevs som något nytt – en utmaning. Hos Stockholmsbriggen kan man inte nogbre på hur fantastiskt skepp en brigg är tack vare dess möjligheter att manövrera med seglen.
Sveriges Segelfartygsförening har 71 fartyg registrerade som medlemmar och ovan nämnda fartyg är med bland dessa utom Hiorten. Totalt sett har Sverige numerärt den största flottan traditionsfartyg i Östersjön. Danmarks stoltheter är museifregatten Jylland och fullriggarna Danmark och Georg Stage. Norge har sedan länge seglat med fullriggarna Sörlandet och Christian Radich samt den stora barken Statsraad Lehmkuhl. På gång är en elegant brigantin i trä som byggs i Stavanger. Åland håller sig med tre träskutor. Polen har en rad fartyg, åtminstone en fullriggare, två barkantiner och en brigantin, alla i stål.
Vad som Finland har på gång är ännu okänt. I Helsingfors byggs en liten träskuta på ön Sveaborg. Men förmodligen siktar finnarna, som själva har ett 20-tal mindre skutor på att toppa ligan med något nybygge, därtill inspirerade av Åland som en gång hyste redaren Erikssons stora flotta. Den flottan var en gång den största i världen – före andra världskriget – mest stora bjässar inköpta från Tyskland , särskilt flera med namn som började på P- denberömda P-linjen. Nu ligger t ex Pommern vid kaj i Mariehamn som museifartyg och ett minnefrån den epoken.
Det är något visst att segla skuta. Man är inte ensam. På en fullriggare som Sörlandet kan man vara 20 stycken på vakten. Därtill kommer enskilda uppgifter som stå till rors, vara bojvakt,utkik eller radiopassare. På mindre skutor får man delta i navigeringen och i byssan.
Blir det kuling på Nordsjön, som det ofta blir, spolar vågorna över relingen och bogsvallet plogar 20 m åt varje sida. Då kan det dundra och knaka i riggen. Och knopen går mot de tio och fortare. - Det går som en clipper, sa båtsman Bjarne på Sörlandet till mig. Jag höll med fast jag då inte hade en aning vad en clipper var. Ännu har det inte byggts någon ny clipper. Vilken nation blir först?Vänliga hälsningar

 |
|
|