ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!

Rune Sundmark
Projektledare
Kusten Runt

TILL SEGELS!

Kan Sverige ånyo bli en stor sjöfararnation? Det ser så ut! Nu hafva vi en präktig armada.

Nationen går till segels med Ostindiefararen Götheborg III, Stockholmsbriggen Tre Kronor,Briggen Gerda Gefle, Bojorten Christine av Bro, Vänerslupen Oskar II. Lägg därtillJakten Hoppet av Brantevik och postjakten Hiorten Karlskrona. Stålbarken Gunilla frånÖckerö seglar som utbildningsfartyg för ett gymnasium overseas. Det är bara att välja bland dessa. Idag kallar vi dem traditionsfartyg.

Ostindiefararen är på väg till Kina. Sverige är det enda land som har en ostindiefarare på färd. Nästa sommar ger sig briggen Gerda iväg på en längre tur och sommaren 2007 skall Tre Kronor vara klar att möta tall ships´ race flottan i Stockholm.

De är ovanligt att en nation kan visa upp två briggar i trä. Sverige är unikt i detavseendet. Befäl på de norska fullriggarna är mycket sugna på att få segla dessabriggar. Det upplevs som något nytt – en utmaning. Hos Stockholmsbriggen kan man inte nogbre på hur fantastiskt skepp en brigg är tack vare dess möjligheter att manövrera med seglen.

Sveriges Segelfartygsförening har 71 fartyg registrerade som medlemmar och ovan nämnda fartyg är med bland dessa utom Hiorten. Totalt sett har Sverige numerärt den största flottan traditionsfartyg i Östersjön. Danmarks stoltheter är museifregatten Jylland och fullriggarna Danmark och Georg Stage. Norge har sedan länge seglat med fullriggarna Sörlandet och Christian Radich samt den stora barken Statsraad Lehmkuhl. På gång är en elegant brigantin i trä som byggs i Stavanger. Åland håller sig med tre träskutor. Polen har en rad fartyg, åtminstone en fullriggare, två barkantiner och en brigantin, alla i stål.

Vad som Finland har på gång är ännu okänt. I Helsingfors byggs en liten träskuta på ön Sveaborg. Men förmodligen siktar finnarna, som själva har ett 20-tal mindre skutor på att toppa ligan med något nybygge, därtill inspirerade av Åland som en gång hyste redaren Erikssons stora flotta. Den flottan var en gång den största i världen – före andra världskriget – mest stora bjässar inköpta från Tyskland , särskilt flera med namn som började på P- denberömda P-linjen. Nu ligger t ex Pommern vid kaj i Mariehamn som museifartyg och ett minnefrån den epoken.

Det är något visst att segla skuta. Man är inte ensam. På en fullriggare som Sörlandet kan man vara 20 stycken på vakten. Därtill kommer enskilda uppgifter som stå till rors, vara bojvakt,utkik eller radiopassare. På mindre skutor får man delta i navigeringen och i byssan.

Blir det kuling på Nordsjön, som det ofta blir, spolar vågorna över relingen och bogsvallet plogar 20 m åt varje sida. Då kan det dundra och knaka i riggen. Och knopen går mot de tio och fortare. - Det går som en clipper, sa båtsman Bjarne på Sörlandet till mig. Jag höll med fast jag då inte hade en aning vad en clipper var. Ännu har det inte byggts någon ny clipper. Vilken nation blir först?

Vänliga hälsningar




Skapad: 05-12-22©Webgraph Uppdatering