ratt-logo
Kustguide   Pil     Sjösidan   Pil     Projekt/Utbildningar   Pil     Föreningar   Pil     Kustkultur   Pil     Sjölänkar   Pil     Uppdaterad:15-05-19
Pil
Om Kustguide
Kontakta oss
Gästskribenter   Pil
Reportage   Pil
Hamnkontor   Pil
Flaskposten, listan
Flaskposten, utskick
Annonstorg
Efterlysningar
Sajtsökning
Webbplatskarta
Pil
Om Sjösidan
Sjökort   Pil
Navigation   Pil
Blandat nytt   Pil
Äldre kåserier   Pil
SMHI kustväder*
Marinen*
Kustbevakningen*
MRCC Sverige*
MRCC Europa*
Svenska Sjöräddningssällskapet*
Sjöräddningssällskapet, Visby*
Pil
Om Projekt
Jungfrukusten   Pil
Gerdas sjösättning   Pil
Gerda - under bygge   Pil

Öriket Karlskrona skärg.*
Svenska Kusten*
Ungdomarnas Båtbygge*
Skeppsholmens folkhögskola*
AlmaNavigation, utbildning*
Båtlivsutbildning*
Båtbyggargymnasium på Orust*
Höga Kusten*
Skärgårdsmässan*
Båtutblidningar.se*
Kurser.se*
Båtbyggarkursen vid Gerda 2002
Longboat i Gävle
Ångslipspelet vid fd Gefle Varv
Den Andra Stranden
Stockholmsbriggen sjösatt
Nautisk Ordlista
Nordic Blue Park 2010
Pil
Om Föreningar
Lägg till din förening
Svenska båtunionen*
Kort om Gästriklands BF
GBF*
Kort om Hälsinglands BF
HBF*
Kort om Roslagens BF
RBF*
Nordic Yacht Clubs*
Båthistoriska riksförbundet*
ANDRA FÖRENINGAR
Pil
Om Kustkulturen
Bulletiner, Rune Sundmark  Pil
Budkavle 98   Pil
Kustkulturseminarium i Gävle 2003   Pil
Dokumentation   Pil
Förbundet Kysten, Norge*
Tradisjonell seiling i Nord-Norge*
Ohoi - kystkultur*
SSHM, Nätverket Svenska varv*
Kustkultur på Öckerö*
Axels Fartygshistoria*
Stockholms Sjögård*
Fartygsbevarande*
Aktuellt:
Kysten 2011
Pil
Om Sjölänkar
Add URL
Båtlänkar   Pil
Dykeri   Pil
Fartyg, skutor   Pil
Fiske   Pil
Fyrar   Pil
Kanaler, båtlinjer   Pil
Muséer   Pil
Skärgård   Pil
Diverse   Pil
KUSTGUIDE - Sjösajten som ger dig överblick över Nordens kuster på nätet!
Kustbloggen
Läs debatten!
Blogga på Kustbloggen!
Kort historik om Kustkulturbudkavlarna Kusten Runt 1998.
Initiativtagare till de svenska budkalvarna motsvarande den i Norge tidigare genomfördaKulturminnesstafetten 1997, är Rune Sundmark, Luleå. För Luleå Hembygdsförening arbetade han fram underlag till budkavlens genomförande. Han var också projektledare för hela budkavlen. Medarrangörer var Föreningen Allmogebåtar och Sveriges Segelfartygsförening.

Budkavlen till sjöss var den första i sitt slag i landet och bestod i själva verket av två separata, samtida budkavlar. Startplatser var Strömstad respektive Haparanda kommuner. Målet för bägge färderna var Galärvarvet i Stockholm, platsen för samlingsprojektet Båtkultur –98.

Redan i november månad -97 fick landets kustkommuner och kustföreningar inbjudan om deltagande. En dokumentation innehållande uppgifter om kustkulturminnen, föreningsaktiviteter och ekonomiska insatser skulle bifogas (frivilligt) till budkavlen på dess resa till kulturhuvudstaden Stockholm och Sveriges regering. Kulturdepartementet blev mottagare av de inventerade kustkulturskatterna samt två manifest - ett från norr och ett från sydsidan av Sverige. Budskapet var kort: Hjälp oss att rädda kustkulturen!

Av landets 289 kommuner kan 80 anses vara kustkommuner. Av dessa deltog nära 70%, alltså 55 kommuner skickade med sina dokument. 128 platser i landet anlöptes under kustbudkavlen. Nära hundra farkoster av 15 olika typer användes. Omkring 15 – 20 000 personer kom att beskåda av arrangemanget som engagerade ett par tusen kustbor i själva organisationen.

De mest fantastiska minnes- och bevaransvärda objekt lyftes fram och "skickades" med i form av dokument i skeppskistorna. Här en liten provkarta: ett tjugotal kustrelaterade museer utöver Länsmuseerna, fyra ångdrivna båtar och fyra större fartyg, tolv fiskelägen och ett stort antal sjöbodar och gårdar. Sju båtbyggerier, två kvarnar, ett glasbruk, ett salteri, en skeppshandel, och ett tiotal kapell. Tolv fyrar och sju sjömärken, några vrak och en fästning, postroddar, en mängd litteratur samt s. k. fjäderbrev och övriga föremål som beskriver kustens liv och leverne, dvs. dess kustkultur. Man bör komma ihåg att den här dokumentationen är en utvald del av kustkulturskatter och att det finns oändligt mycket mer längs våra kuster.

Ett femtontal kommuner redovisar 60 800 tim. frivilligt föreningsarbete i olika objekt. Värderingen i dag är omkring 160 kr/tim vilket blir 9 728 000 kr. Frivilligarbetets värde per kommun 648 533 kr. Åtta kommuner har lämnat 25 630 kronor för olika projekts genomförande och till föreningsstöd. Ett snitt på lite drygt 3 000 kr. En kommun har satsat 94 000 på ett bygge för ett blivande Båt- och Sjöfartsmuseum. Vi kan vara övertygade om att motsvarande arbete utförs även i de föreningar som inte har redovisat. Man kan från dokumentation se att flera hundra olika föreningar har varit i kontakt med kustbudkavlen.

Den här lilla redovisningen talar för vilken stor betydelse frivilligorganisationerna har för att hålla våra kustkulturskatter i ett någorlunda skick. Den resurs som de utgör, borde tas till vara så att de får det ekonomiska stöd som så väl behövs.

Kulturdepartementets utlovade uppföljning (seminarium) uteblev. Med frivilliga krafter har ändå kustkulturandan livskraftigt arbetat vidare. November –99 hölls det första svenska kustkultursymposiet följt av andra seminarier genom åren. En förstudie på temat kustkultur har även genomförts. I dag förbereder man ännu ett seminarium i Gävle för fortsatt arbete med att värna om våra kustkulturskatter. Det verkliga genombrottet är att Sjöhistoriska museet nu har startat upp ett arbete för att dokumentera kustkulturen och dess båtar. (Läs om Västerviksseminariet 2002)

Kustbudkavlens svallvågor fortsätter oförminskat att rulla längs stränderna. Kustborna förväntar sig att Kulturdepartementet inte bara känner, utan även tar sitt ansvar.Budkavlens färd längs kusten visar på en social gemenskap och att det fortfarande går att färdas längs kusten. Ett återskapande av våra äldre kustleder ger förutsättningar för ett ökande användande av dem. Jfr. med vandringsleder på land. Undras, när får kusten samma ekonomiska möjligheter.Kustens oanade utvecklingsmöjligheter måste bara tillvaratas för en levande kustbygd.

Sammanfattning baseras på material från www.kustguide.net (officiell site för kustbudkavlen). Hamnkontoret/ Red.

Ps. Vad har hänt/händer med kustkulturaktiviteterna hos er? Du kan medverka på sidan /Kustlag/. Ds.

Roddare
Skapad: 03-05-23©Webgraph Uppdatering